نخستین کشتی پرنده برقی جهان به پرواز درآمد

نخستین کشتی پرنده برقی جهان به پرواز درآمد به گزارش نیو وبلاگ، کشتی برقی دوزیست سی گلایدر(Seaglider) که توسط شرکتی معروف به ˮریجنتˮ(Regent) ساخته شده است، نخستین پرواز آزمایشی خویش را با موفقیت انجام داد و توانایی خویش را در شناور ماندن روی آب و پرواز همزمان به نمایش گذاشت.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به تازگی ویدئویی از نمونه اولیه کشتی پرنده منحصر به فرد شرکت "ریجنت" معروف به "سی گلایدر" درحال انجام پرواز آزمایشی انتشار یافته است. این وسیله نقلیه دوزیست بعنوان نخستین وسیله نقلیه در نوع خود شناخته می شود.
مایک کلینکر، مدیر ارشد فناوری شرکت ریجنت و یکی از هم بنیانگذاران این شرکت اظهار داشت: مردم برای ۶۰ سال کوشیده اند تا چنین وسایل نقلیه ای را به صورت با دوام بسازند و ما حالا ظرف ۱۵ ماه از یک نقاشی روی یک دستمال به نخستین پرواز موفقیت آمیز این وسیله نقلیه رسیده ایم.
با این وجود، این وسایل نقلیه تا به امروز از لحاظ اقتصادی جذابیت کمتری داشته اند، اما برقی سازی آنها می تواند کلید اصلی توسعه آنها باشد. از طرفی ظرفیت باتری، اصلی ترین چالشی است که کشتی های برقی به خاطر آن نمی توانند مسافت های طولانی را در محیط چالش برانگیز آب طی کنند.
هواپیماهای الکتریکی اولیه هم در عرضه برد عملیاتی در حین حمل تعدادی مسافر با مشکل مواجهند. وقتی ریجنت این مورد را در نظر گرفت، مشخص شد که وقتی با تکنولوژی مدرن تر کار کند، می تواند از نظر کارایی به آن مزیت رقابتی بدهد.
علاوه بر این، پیشرفت این کشتی پرنده به طرز قابل ملاحظه ای سریع بوده است و همانطور که مدیر فناوری این شرکت می گوید، تنها ظرف ۱۵ ماه از یک طرح روی یک دستمال سفره به یک کشتی پرنده تبدیل گشته که حالا اولین پرواز آزمایشی خویش را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است.
سی گلایدر چگونه کار می کند؟
بدنه V شکل زیرین و بالاتنه شبیه به هواپیمای سی گلایدر به آن اجازه می دهد تا مانند یک کشتی روی سطح دریا به آرامی حرکت نماید و با افزایش سرعت بتواند به هوا بلند شود و پرواز کند.
سی گلایدر می تواند با بلند شدن از سطح آب به سادگی روی آب پرواز کند. علاوه بر این، اصطکاک را به میزان قابل توجهی می کاهد و انرژی مورد نیاز برای حرکت در آب را پایین می آورد.
شکل بدنه آن به میزان زیادی نیروی اصطکاک و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای حرکت در آب را می کاهد، ازاین رو انرژی بسیار کمتری برای رسیدن به سرعت مورد نیاز برای برخاستن و پرواز مصرف می کند.
هنگامی که این کشتی پرنده از آب خارج می شود، باله های زیرین آن جمع می شوند تا اصطکاک کاهش پیدا کند و سپس باردیگر در هنگام فرود باز می شوند.
به قول ریجنت، محصول نهایی بسیار چشم گیر خواهد بود. به قول آنها، این وسیله یک حمل و نقل ساحلی برقی سریع، آرام، راحت و ۱۴ نفره را میسر خواهد نمود که می تواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت نماید، آن هم در حالیکه آلایندگی ندارد.
به قول آنها، این امر با استفاده از باتری های تجاری موجود هم اکنون به دست می آید. سی گلایدر مقرون به صرفه است و هزینه عملیاتی آن نصف یک هواپیما است. ادعا می شود که این کشتی پرنده در آب، شش برابر سریع تر از یک کشتی معمولی هم اندازه خود است.
علاوه بر این، این ایده مقیاس پذیر است. به این مفهوم که افزایش اندازه آن امکان دارد و شرکت سازنده آن ساخت نسخه هایی با حداقل ظرفیت ۱۵۰ مسافر را در سر دارد.
به نظر می آید بازار هم به خوبی از برنامه های ریجنت استقبال می کند، چون که این شرکت الان پیش سفارش هایی به مبلغ حیرت آور ۷ میلیارد دلار دریافت کرده است که شامل تعداد قابل توجهی سفارش برای کشتی های پرنده با اندازه های مختلف است.
این در شرایطی است که نمونه اولیه سی گلایدر در مقیاس یک چهارم با طول بال های حدود ۵.۵ متر هم اکنون نخستین پرواز آزمایشی خویش را پشت سر گذاشته است.
باآنکه برخاست و فرود سی گلایدر در ویدیوی انتشار یافته هیجان انگیز به نظر می آید، اما این کنجکاوی وجود دارد که بودن داخل کابین این کشتی پرنده چه حسی دارد، چونکه سرعت آن کم می شود و به سطح آب برخورد می کند و احیانا فرود ملایم تری نسبت به یک هواپیمای دریایی دارد.
شرکت ریجنت نخستین شرکت در تاریخ است که این آرزو را برآورده کرده و نوآوری مهمی را پدید آورده است که حمل و نقل ساحلی را متحول می کند. "کلینکر" می گوید: هیچ وسیله نقلیه ای در تاریخ نمی تواند با تحمل موج و سرعت ترکیبی سی گلایدر ما برابری کند.
آینده ریجنت و سی گلایدر چیست؟
مرحله بعدی برای شرکت ریجنت، ایجاد یک نمونه اولیه در مقیاس کامل با طول بالهای ۱۹.۸ متر برای آزمایشات سرنشین دار است که می خواهد در سال ۲۰۲۴ انجام دهد. ریجنت هم اکنون حدود ۱۸ میلیون دلار برای این بخش از پروژه نیاز دارد.
پیشبینی می شود سی گلایدر تا سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد و بتواند مسافران را جابجا کند.
باآنکه این زمان بندی، بلندپروازانه است، اما ریجنت بودجه قابل توجهی را متعهد شده است و قبلاً نشان داده است که می تواند به سرعت به اهداف خود برسد.


0.0 / 5
364
1401/07/06
12:44:46
تگهای مطلب: اقتصاد , باتری , پروژه , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی