متاورس باید کارایی داشته باشد نه نوآوری!

متاورس باید کارایی داشته باشد نه نوآوری! نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، پیشگامان حوزه متاورس باید قبل از به کار گرفتن آن، در مورد همه جوانب این فناوری فکر کنند و مزایا و معایب آنرا به درستی در نظر بگیرند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، وقتی صحبت از "متاورس"(Metaverse) به میان می آید، نظرها در مورد آن کم نیستند. در یک سو، افرادی مانند "مارک زاکربرگ" (Mark Zuckerberg) حضور دارند که صادقانه معتقد می باشد ما در نهایت در جهان های سه بعدی غوطه ور کار خواهیم کرد و با دیگران معاشرت خواهیم داشت. زاکربرگ، میلیاردها دلار خرج می کند تا متا را به سنگ بنای این اینترنت جدید تبدیل کند.
در مقابل، غول های فناوری هستند؛ افرادی مانند "فیل اسپنسر"(Phil Spencer)، رئیس "ایکس باکس"(Xbox) که محصولات متاورس موجود را یک بازی ویدئویی ضعیف می داند و آنها را محکوم می کند. "پالمر لاکی"(Palmer Luckey)، بنیان گذار "Oculus VR" حتی بی پرده تر صحبت می کند. او در رابطه با محصول متا موسوم به "هوریزن وردز"(Horizon Worlds) اظهار داشت: من فکر نمی کنم که محصول خوبی باشد. این محصول جالب نیست.
اما اگر فراتر از این تیترهای داغ نگاه کنید، منظره ظریف تری را خواهید یافت. متاورس مسلما مال ماست. کسی که پتانسیل متاورس را می شناسد، می داند که هر موفقیتی مشروط به برخی از اصول تجاری مهم و هرچند دست نیافتنی شامل اجرا، تناسب بازار، کارآیی و زمان بندی است.
اگر در قبرستان فناوری قدم بزنید، سنگ قبر شرکت هایی را خواهید دید که دارای سرمایه خوبی بوده اند و خیلی از آنها گروههای مؤسس پیشرو در صنعت را داشته اند. با این وجود، آنها شکست خوردند چونکه فاقد عناصر اساسی بودند. در هر حال، شاید به زودی آنها هم باردیگر در زمینه فناوری شرکت داشته باشند. در چند سال آینده، صدها شرکت متاورس جدید وجود خواهند داشت که امیدوارند مزیت حرکت اول را در آنچه که شاید بزرگترین تغییر اینترنت از زمان انقلاب "وب ۲.۰"(Web 2.0) باشد، به دست آورند. باآنکه خیلی از آنها و نه همه آنها ممکنست شکست بخورند.
شکست، یک خطر پذیرفته شده و اجتناب ناپذیر در کارآفرینی است. وقتی وارد فضایی می شوید که نه تنها بد تعریف شده، بلکه هنوز سطح مفهوم داری از نفوذ در بازار را ایجاد نکرده است، این خطر بیشتر می شود اما کارهایی وجود دارند که بنیان گذاران متاورس می توانند برای بهبود شانس خود انجام دهند.

کارآیی
یکی از اشکالات پیش رو، عدم قطعیت است؛ ابهام فراگیر و غیر قابل حل شدن که متاورس را در این نوپاترین لحظه تعریف می کند. ما نمی دانیم چه خواهد شد و این فناوری چگونه خواهد بود. ما حتی نمی دانیم که مشتریان آن چه کسانی خواهند بود.
تا پایان این دهه و با فرض اینکه متاورس هنوز یک حوزه مورد علاقه در فناوری باشد، آیا کاربران اصلی آن افراد یا مشاغل خواهند بود؟ آیا این بخش برپایه فناوری متا اجرا خواهد شد یا فناوری شرکت دیگری آنرا اجرا خواهد کرد؟
یک عنصر غیرقابل انکار وجود دارد و آن عدم اطمینان است. متاورس از اصول اولیه طراحی محصول که در سایر بخش های دنیای فناوری اعمال می شود، مصون نیست.
بنیانگذاران متاورس با پرسش های ناشناخته ای روبه رو هستند. این پرسش ها معضلاتی هستند که فقط به مرور زمان حل می شوند و اگر بخواهیم به صراحت بگوییم، هیچ کاری نمی توان در مورد آنها انجام داد اما این پرسش ها می توانند به عرضه محصولاتی با طراحی خوب و کارآمد کمک کنند.
همانطور که شرکت ها پی ریزی پایه های متاورس خویش را آغاز می کنند یا به جستجوی فرصت ها در قسمت هایی می پردازند که ممکنست بسیار سودآور باشند، نباید از پرسش های دشوار در مورد آنچه واقعا می خواهند به دست بیاورند، دوری کنند. آنها باید به پرسش هایی از این دست بپردازند که مشتریان بالقوه آنها با چه مشکلی روبه رو هستند، این محصول چگونه مشکلات را حل خواهدنمود و چگونه می تواند از محصولات قدیمی موجود بهتر باشد.
این روش محتاطانه توسط شرکت "اتودسک"(AutoDesk) عرضه شده که پیشرو صنعت در فضای "کد/کم"(CAD/CAM) است. "اندرو آناگنوست"(Andrew Anagnost)، مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای چشم گیر با "ZDNet" گفت، هیچ شکی ندارد که متاورس، چالش های منحصربه فردی را برای شرکت کنندگان به وجود می آورد.
بگفته آناگنوست، اتودسک نگاهی مبتنی بر پلت فرم و ارزش محور برای غلبه بر این چالش ها دارد. وی ادامه داد: ما احتمالاً فناوری را از شرکایی مانند "اپیک گیمز"(Epic Games) یا از شرکت هایی مانند متا خواهیم گرفت؛ البته اگر آنها آواتار بهتری نسبت به ما داشته باشند. هدف ما ایجاد نوعی فناوری است که به افراد امکان می دهد تا مشکلات طراحی دنیای واقعی را در فضاهای مجازی و افزوده حل کنند. سپس مانند هر کسب وکار مبتنی بر محتوا، باید پرسش های سختی در مورد پایداری بلندمدت پرسیده شود.
اگر این فناوری را بسازید، ممکنست مشتریان به سمت شما بیایند اما هنگامی که مشتری را راضی کردید، باید بدانید که چگونه آنها را در اطراف خود نگه دارید، برای برنامه نویسی بلندمدت و تولید محتوا چه برنامه ای دارید و چگونه محصول خویش را در بین غوغای کرکننده سایر پذیرندگان اولیه متاورس تبلیغ خواهید کرد.

اهمیت اجرا
باید توجه داشت که بیشتر مشاغل متاورس شکست خواهند خورد. این یک حقیقت دردناک است. خیلی از این شکست ها کاملا قابل اجتناب خواهند بود. شکست ها محصول مضیقه بودجه یا کمبود استعداد فنی نخواهند بود. کسب وکارها قربانی مشکلی مضرتر خواهند شد که جبران آن دشوارتر خواهد بود. آن مشکل، کمبود بینش است.
در هر حال، این باور وجود دارد که متاورس، نویدهای زیادی را به همراه خواهد داشت. شاید متاورس، اینترنت را به صورت بنیادین تغییر ندهد اما یک دلیل واقعی برای خوش بینی وجود دارد. آن دلیل این است که تمایل غیر قابل انکاری در شرکت ها و مصرف کنندگان، برای تجربه های سه بعدی همه جانبه وجود دارد.
این روند صعودی در دنیای شرکت ها بشدت مشهود است. طبق نتایج "نظرسنجی متاورس ۲۰۲۲"(2022 Metaverse Survey)، بیشتر از دو سوم مدیران شرکت ها هم اکنون روی پیشنهادات متاورس خود کار می کنند.
این گروه، از مدیران اجرایی شرکت های فناوری متوسط گرفته تا مدیران ارشد شرکت های بزرگ عرضه دهنده خدمات را شامل می شود. این گروه، مجموعه متنوعی از افراد بشمار می رود و علاقه ای را نشان میدهد که فراتر از حباب فناوری است. حدودا دو سوم از مدیران تجاری گزارش داده اند که درک خوب یا جامعی از متاورس دارند.
احساسات مصرف کننده کاملا قوی نیستند اما احتمالاً با گذشت زمان تغییر خواهند کرد چونکه سخت افزار حقیقت مجازی، ارزان تر و توانمندتر می شوند و دامنه تجربیات مجازی در دسترس توسعه می یابد. ما هم اکنون شاهد حرکت هایی برای آوردن دنیای سرگرمی و ورزش موسیقی زنده به متاورس هستیم.
نظرسنجی متاورس ۲۰۲۲، تمایل بیشتر را برای خدمات رسمی تر مصرف کننده، مانند توانایی ملاقات با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا صحبت کردن با یک نماینده خدمات مشتریان نشان میدهد. اگر یک شرکت بتواند این خواسته ها را برآورده کند، توانایی پیشرفت کردن را خواهد داشت.

یک جاده پر دست انداز
پیمودن این راه آسان نخواهد بود چونکه موانع بزرگی در پیش است. فقدان یک هدست حقیقت مجازی توانمند و مقرون به صرفه، مانع بزرگی برای پذیرش خواهد بود و متاورس باید بر پایه ای ترین موانع این فضا غلبه کند؛ همچون چهره های مرده آواتارها در هوریزن وردز که مورد تمسخر قرار گرفته اند.
فضای متاورس هنوز یک کاربرد واقعی را نشان نداده است. کسب و کارهای موفق متاورس، آن گروهی خواهند بود که می توانند به نیازهای واقعی پاسخ دهند. زمان و استعداد نمی توانند یک جایگزین برای کارآیی واقعی باشند.
آشفتگی اخیر در متا ثابت می کند که حتی بزرگترین بازیکنان هم از احتیاج به نشان دادن هدف واقعی مصون نیستند. باآنکه زاکربرگ نکات قانع کننده ای را در مورد متاورس مطرح می کند اما آنها به هیچ وجه نکات مطمئنی نیستند و کوشش های اولیه در متا برای ایجاد این حرکت، تا اندازه زیادی به هم ریخته است.
برای روشن کردن این مساله باید اظهار داشت که مسیر جدید متا، تنها مسئول ضعف کنونی آن نیست چونکه این شرکت تنها در امسال، بیشتر از دو سوم ارزش خویش را از دست داده و نزدیک به ۱۱ هزار کارمند را اخراج کرده است. این شرکت با رقابت سختی از جانب "تیک تاک"(TikTok) و "اسنپ"(Snap) روبه رو است و با قابلیت "شفافیت ردیابی اپلیکیشن" (ATT) شرکت "اپل"(Apple) دست و پنجه نرم می کند که تنها امسال نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه خواهد داشت.
از آنجائیکه هیاهوی پیرامون متاورس به اوج خود می رسد، وسوسه ای واقعی برای شرکت ها وجود دارد که آنرا فقط به خاطر گفتن جمله "من یک محصول متاورس دارم" دنبال کنند. باآنکه این کار ممکنست چند مقاله درخشان را در زمینه مطبوعات فناوری برای آنها به ارمغان بیاورد و مدیران ارشد متاورس را که بتازگی انتخاب شده اند، در استخدام تمام وقت نگه دارد اما به سختی می تواند اساس یک تجارت موفق و بلندمدت باشد.
پیشگامان متاورس باید دیدگاهی منظم داشته باشند. آنها باید روشی را برای حفظ پایداری و سودمندی متاورس عرضه کنند و به جای دنبال کردن چیزهای جدید، برنامه هایی بسازند که با برند آنها و مخاطبان احتمالی آنها همسو باشند. بدین ترتیب، هنگامی که متاورس در نهایت به اوج پذیرش جریان اصلی خود برسد، آنها هم در موقعیت رشد و تسلط خواهند بود.




منبع:

0.0 / 5
506
1401/09/08
14:59:31
تگهای مطلب: اپل , اپلیكیشن , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی