علیزاده:
نمی توان مردم را منتظر اتوبوس های داخلی نگه داشت
به گزارش نیو وبلاگ، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت: باید به هر طریقی که شده اتوبوس وارد ناوگان شود تا شکاف 10 ساله را بپوشانیم. تولید داخل نمی تواند این مسائل را حل کند.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر، مهدی علیزاده در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت خدمات بعد از فروش ایران خودرو دیزل با محوریت تحویل اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، با اعلان اینکه موضوعی اخیراً در رسانه ها درباب واردات اتوبوس مطرح گردیده است، اضافه کرد: در امتداد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی از تولید داخلی با تولیدکنندگان قرارداد بستیم.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد خرید دو هزار و ۵۰۰ دستگاه با تولیدکنندگان داخلی و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه با چینی ها، تصریح کرد: اولویت اول ما تولیدکنندگان داخلی هستند؛ بیش از ۱۰ سال است که خرید خاصی در این زمینه انجام نگرفته است.
علیزاده اضافه کرد: هم اکنون و در تیرماه سال جاری قرارداد سه هزار و ۴۰ دستگاه بسته شد که ۵۰۹ دستگاه به علت عدم توانمندی بخش خصوصی فسخ شد و تا امروز هیچ اتوبوسی به ما داده نشده است.
مردم ما نمی توانند ۳ سال صبر کنند تا اتوبوس های داخلی وارد ناوگان شود
وی همین طور اشاره کرد: با عنایت به این که پرداخت ها انجام شده است، مردم ما نمی توانند ۳ سال صبر کنند تا اتوبوس های داخلی در سه سال آینده وارد ناوگان شود. علت قرارداد شهردار تهران با چینی ها این بود که طبق مفاد این قرارداد پس از ۶ ماه ۲ الی ۳ هزار دستگاه وارد ناوگان می شود که اتفاق بزرگی است. ما قراردادهای شفافی با تولیدکنندگان داخلی بستیم اما در کنار آن نمی توانیم به نیاز مردم بی توجه باشیم.
علیزاده با اعلان اینکه هزار و ۷۰۰ اتوبوس فعال در تهران در بدو مدیریت ششم شهری وجود داشت، تصریح کرد: امروز سه هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شاغل جاری داریم. بجای این که مردم ۳۰ دقیقه در ایستگاه ها منتظر بمانند نیاز به یک اقدام جهادی داریم تا ناوگان جانی باردیگر بگیرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلان اینکه در سطح کشور هزار و ۳۰۰ شهرداری وجود دارد، تصریح کرد: آن شهرها هم ناوگان اتوبوسرانی و نیاز به اتوبوس دارند و شرکت ایران خودرو دیزل می خواهد تمام این موارد را پوشش دهد.
تولید هزار دستگاه اتوبوس در ایران خودرو دیزل کفاف نیاز تهران را نمی دهد
وی اضافه کرد: کلان شهر تهران حداقل ۹ هزار دستگاه می خواهد و تولید هزار دستگاه تولیدی این شرکت کفاف ما را نمی دهد. بیش از ۱۰ سال است که خط تولید شرکت های داخلی خوابیده است. تمام هم و غم مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی است؛ بطوریکه شورای شهر تهران برای سال جاری و آینده بیش از ۵۰ درصد بودجه را به مجموعه حمل و نقل مختص کرده است.
علیزاده با اعلان اینکه ما خودمان و مردم را نباید معطل تولید داخل نماییم، اشاره کرد: بنده طی بازدید از خطوط ۴۵ دقیقه در ایستگاه ایستادم. این به علت ضعف و عدم نوسازی ناوگان ماست. باید به هر طریقی که شده اتوبوس وارد ناوگان شود تا شکاف ۱۰ ساله را بپوشانیم. تولید داخل نمی تواند این مسائل را حل کند.
وی با بیان این که در دوره سه ساله اخیر ۶۵۹ دستگاه از ایران خودرو اتوبوس گرفتیم، تصریح کرد: این تعداد اتوبوس مشکلی از مشکلات ما را کم نکرد.
بانک های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی کنند، چونکه می دانند این شرکتها ظرفیت تولید را ندارند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: شهردار تهران بمحض تحویل مدیریت شهری قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس را با ایران خودرو منعقد کرد که ۱۷۰ اتوبوس تحویل داده شد و مدل مالی آن نقد و غیر نقد بود. ۵۰۰ میلیارد نقدی پرداخت گردید و الباقی بصورت ملک تحویل کارگزار شد.
وی با بیان این که ما شرکت عقاب، اسنا، مپنا و پارسیان موتور را برای عقد قرارداد فرا خواندیم، تصریح کرد: مدل مالی ما برای این قراردادها بصورت ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیر نقد و ۵۰ درصد تسهیلات بود. این مساله را با ایران خودرو نیز مطرح کردیم که گفتند ما فقط نقد کار می نماییم.
علیزاده همین طور اشاره کرد: ما اول دستمان را به سمت تولید داخل دراز کردیم؛ نکته اصلی این است که بانکهای کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی کنند، چونکه می دانند این شرکتها ظرفیت تولید را ندارند.
علیزاده با اعلان اینکه مدل قرارداد خارجی ابتکار شهردار تهران است، اشاره کرد: ما در این مدل ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد بصورت فاینانس پرداخت می نماییم. تمام مجموعه شهرداری پای کار آمده تا بتواند این نقدینگی را برای ورود اتوبوس هزینه کند.
وی افزود: غیرممکن است این مدل که برای چینی ها تعریف شده، برای تولیدکنندگان داخلی جوابگو باشد. اگر امسال این قرارداد را نمی بستیم این عدد بیشتر می شد؛ کمااینکه اواخر سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۰ دستگاه از شرکت عقاب گرفتیم که هر کدام ۵ میلیارد تومان ارزش مالی داشت.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلان اینکه چینی ها وعده دادند تا شهریورماه این عدد را محقق کنند، تصریح کرد: تعداد اتوبوس های این قرارداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تا شهریور سال آینده است و ۸۰ درصد فاینانس آن سود زیر ۵ درصد دارد و طی چند سال آینده پرداخت خواهد شد.
کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است
علیزاده با اعلان اینکه در دو شرکتی که اتوبوس به ما می دهند کیفیت ها خیلی متفاوت می باشد، تصریح کرد: در کیفیت خودرو مردم برای ما اهمیت دارند. بارها مقام معظم رهبری فرمودند در عرصه صنعت خودرو تولید خوب نیست. این نارضایتی مردم به حق است. هم اکنون کیفیت اتوبوس هم همین است و کیفیت تولید در ایران خودرو دیزل نامطلوب است.
وی افزود: ۵۰ درصد اتوبوس هایی که در این دوره از ایران خودرو تحویل گرفتیم خوابیده است. بارها هم مکاتبات مختلفی با نهادهای مختلف داشتیم ولی پاسخی نگرفتیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: ما درباب ۴۴ مورد اصلاحی در اتوبوس های ایران خودرو نامه ارسال کردیم؛ همچون شیشه های جلو و عقب اتوبوس که می شکند.
ورود دادستانی به مسئله نقص در مینی بوس های ایران خودرو
وی اضافه کرد: ما نزدیک به ۱۳۰ مینی بوس گرفتیم که تمام این دستگاهها را جمع آوری کردیم. دادستان نیز به این مسئله ورود و ایران خودرو را مکلف کرد تا این مسائل را حل کند. ۲۲ مورد اصلاحی هم مربوط به مینی بوس هاست و تلاش ما این است تا مردم ما با خیال آسوده رفت و آمد داشته باشند.
علیزاده با اعلان اینکه از جهت بی کیفیت بودن اتوبوس ها امسال جلسات مختلفی با ایران خودرو داشتیم و در نهایت دست به دامن دستگاه قوا شدیم، اظهار داشت: یک سری موارد به خط تولید برمی گردد؛ این ۴۴ مورد اقدامات اصلاحی در اسنا و عقاب وجود ندارد و باید توسط ایران خودرو دیزل مورد توجه قرار بگیرد. در تولید داخل مباحث فنی و قیمتی با چین متفاوت می باشد. قیمت اتوبوس داخلی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قیمت از قیمت اتوبوس چینی بالاتر است.
وی اعلام نمود: در قرارداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با چینی ها قیمت هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو اما در قرارداد با ایران خودرو دیزل ۲۹۰ هزار یورو است.
علیزاده با بیان این که ما اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل را بررسی کردیم و مشخص شد که پیمایش آن از خودروی چینی کمتر است، تصریح کرد: عمده موضوع اتوبوس برقی باتری و پیمایش است که برای ایران خودرو هر باتری بیش از ۱۷۰ کیلومتر پیمایش ندارد. ما چطور باید خودرویی باکیفیت کمتر با قیمت بالاتر خریداری کنیم؟ همین امروز به شهرداری کرج مراجعه کنید؛ ۴۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده به آنها را تست کنید تا کیفیت را بسنجید.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اعلان اینکه تست اتوبوس های برقی در خطوط یک و ۴ اتوبوس تندرو انجام و مشاهده شد که اتوبوس های برقی ایران خودرو بیش از ۱۷۰ کیلومتر را طی نکرده اند، اظهار داشت: نکته دیگر این که ما با مپنا قرارداد اتوبوس برقی داریم؛ مپنا ماهیانه ۱۰ اتوبوس می خواهد به ما تحویل دهد؛ بدین سبب موضوع فنی قیمت و زمان بندی برای ما اهمیت ویژه دارد. ما حسن نیت خودرا ثابت کردیم.
وی با بیان این که قرارداد سه هزار و ۴۰ دستگاه اتوبوس داخلی را بستیم که به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید، اظهار داشت: برای این تعداد باید ۷ سال صبر نماییم. اگر ظرفیت تولید داخلی مکفی بود وزیر صمت به سمت برقی سازی خارجی نمی رفتند.
علیزاده با بیان این که مشخصات فنی مد نظر ما برای خرید اتوبوس برمبنای مصوبات شورای عالی ترافیک است، تاکید کرد: در سایت ایران خودرو دیزل وزن اتوبوس های ۱۲ متری فعلی یک تا دو تن از مدل چینی بیشتر است و این خود موجب پیمایش کمتر می شود. در کاتالوگ ایران خودرو دیزل این اعداد ذکر شده است.
اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همین طور اشاره کرد: ما هر نکته ای بگوییم برای مردم اتوبوس نمی گردد. این که بگوییم از مدلهای اروپایی بهتر هستیم ملاک نیست. اساساً تولید کنندگان داخلی ما تولیدکننده نیستند بلکه مونتاژ می کنند؛ تولید با مونتاژ متفاوت می باشد.
وی در آخر تصریح کرد: ما درباب ملک هیچ مشکلی با ایران خودرو دیزل نداریم؛ آرا دستگاه قضا در خصوص رد دادخواست ایران خودرو دیزل مشخص است. مردم بدانند فرق بین مدیریت انقلابی با مدیریت ادعایی این است که مدیریت شهری فعلی تلاش می کند تا آخر دوره ناوگان اتوبوسرانی را با ورود پنج هزار دستگاه توسعه بدهد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب