صالحی:

دانشجویان با گذراندن دوره مهارتی کسری خدمت دریافت کنند

دانشجویان با گذراندن دوره مهارتی کسری خدمت دریافت کنند به گزارش نیو وبلاگ، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشجویان مرد در تمام دوره های تحصیلی اگر دوره های مهارتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین کرده است را بگذرانند، بعد از فارغ التحصیلی در خدمت سربازی مشمول کسری خدمت می شوند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که امروز ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد ضمن عرض تسلیت شهدای جمهور اظهار داشت: شهید رئیسی اهمیت بسیاری به علم و فناوری می دادند و حضور مستمری در جلسات، نشست ها و جشنواره های علمی داشتند. امیدواریم هر عزیزی که رئیس جمهور می شود به علم و فناوری بخصوص پژوهش اهمیت بدهد.
ایشان در ادامه به ابلاغ شیوه نامه اجرایی مشوق های خدمتی مهارت آموزی اشاره نمود و اظهار داشت: دانشجویان مرد در تمام دوره های تحصیلی اگر دوره های مهارتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین کرده است را بگذرانند، بعد از فارغ التحصیلی با ارائه مدارک آموزشی در خدمت سربازی مشمول کسری خدمت می شوند.
صالحی خاطرنشان کرد: این دوره ها برای تمامی مقاطع در نظر گرفته شده تست ک کسری خدمت سربازی با گذراندن دوره های مهارتی شامل تمام مقاطع می شود. البته تمام دانشجویان در دوره های مهارتی شامل زن و مرد می توانند شرکت نمایند.
وی ضمن اشاره به عملکرد سه ساله معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برگزاری جلسات شورایعالی تحقیقات و فناوری با حضور رئیس جمهور شهید برگزار می شد. کلیات طرح های عرضه شده در این جلسات به تصویب می رسید. آئین نامه جذب و بکارگیری محققان پسا دکتری در کمیسیون دائمی، راه اندازی و به تصویب رسید. پسا دکتری در چند بخش تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی، فناوری و صنعتی مصوب شده است. در دنیا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پسا دکتری که دوره صنعتی را می گذراند در استخدام صنعت می شوند، امیدواریم در ایران هم این دوره باعث اشتغالزایی شود.

وی ضمن اشاره به تصویب پژوهشگران مستقل خاطرنشان کرد: در شورای عتف آئین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل تصویب گردید و تابحال تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سایت مربوط ثبت نام کرده اند. پژوهشگر مستقل کسی است که مدرک ارشد یا دکتری دارد و باید امتیاز حداقلی کسب کنند و می توانند بعنوان همکار پروژه ای کار کنند و البته استخدام جایی نیستند.

وی ضمن اشاره به تاسیس دو کارگروه منابع مالی و پایش و ارزیابی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: همینطور صندوق شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد و در سال ۱۴۰۲ به منظور کمک به توسعه و ارتقای کیفیت، سرمایه انسانی و برای تحقق آرمان های جمهوری اسلامی مصوب شد. همچنین؛ اولویت های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ تا ۱۰۴۷ تصویب شده است و این اولویت ها در سامانه نان بارگذاری شده است. همچنین؛ آئین نامه پایش اولویت ها تدوین شده است.

صالحی همینطور به تصویب طرح های اجرایی بلند اشاره نمود و اظهار داشت: هوشمند سازی آزمون های سازمان سنجش یکی از این طرح ها است که بحث سخت افزار و نرم افزار بومی آن آماده شده است. یکی دیگر از طرح ها ارتقای کارآمدی سیاستگذاری جوان جمعیت کشور است.

معاون پژوهشی به نمایه سازی نشریات علمی اشاره نمود و اظهار داشت: رشد بیشتر از ۶۹ درصدی در تعداد نشریات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در خلال دو سال،
رشد ۳۶، ۹ درصدی در تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه doja از ۶۵۵ به ۸۹۷ نشریه، رشد ۱۰۰ درصدی در تعداد نشریات فارسی زبان نمایه شده در اسکوپوس در مدت دو سال شاهد بودیم. همینطور از نشریاتی که برای نخستین بار نمایه شده اند، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و انگلیسی زبان ها ۳۰۰ میلیون تومان حمایت مالی می شود. تدوین و چاپ کتاب در حوزه نمایه سازی نشریات علمی و تدوین و چاپ کتاب آئین نامه پژوهشی از دیگر فعالیت ها بوده است.

وی به ارتباط جامعه با صنعت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: واگذاری ۴۴ مأموریت ملی به دانشگاه ها برپایه اولویت های پژوهشی استان ها، برگزاری یک هزار و ۹۷۱ فرصت مطالعاتی در ارتباط با جامعه و صنعت، تعداد کل قرداد ها در سه سال دولت ۱۳ برابر شده است و تعداد ۳۰۷۵۷ قرداد داشته ایم یعنی سالانه ۱۰۲۵۲ قراداد منعقد شده است. همینطور رشد ۶۸/۲ درصدی در تعداد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در یکسال گذشته داشته ایم و هم اکنون ۷۵ مرکز هدایت شغلی داریم. همینطور تعداد ۷۲۷ هزار دانشجو در دوره مهارت آموزی ما شرکت کرده اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به علل رکود مقالات در پایگاه های استنادی اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد مقالات ما با کشور ترکیه حدودا یکسان است اما آنها دو هزار بار بیشتر در کنفرانس های بین المللی شرکت کرده اند، کشور ما به علت محدودیت مالی و ویزایی نتوانسته در کنفرانس های بین المللی شرکت نماید و آمار پایینی دارد. همینطور تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما رو به کاهش است در صورتی که آنان موتور محرک و پیشرفت هستند. در مقابل تمهیدات پژوهانه ای دیده شده است و سال جاری ۵ هزار اعضای هیات علمی جذب وزارت علوم می شوند این تعداد نیروی جدیدی هستند که می توانند به رشد مقالات کمک کنند و امیدواریم بتوانیم در کنفرانس های بین المللی هم حضور یابیم.




منبع:

0.0 / 5
135
1403/03/26
19:39:47
تگهای مطلب: بازی , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی