كنترل كرم ساقه خوار برنج با روش های نوین

فرومون های جنسی راهکاری موثر برای مقابله با آفات برنج

فرومون های جنسی راهکاری موثر برای مقابله با آفات برنج به گزارش نیو وبلاگ، محققان موسسه تحقیقات برنج کشور و جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در یک پژوهش جالب به بررسی استفاده از فرومون های جنسی برای کنترل کرم ساقه خوار نواری برنج و کاهش خسارت این آفت پرداخته اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، کرم ساقه خوار نواری برنج با نام علمی کایلو ساپرسالیس، یکی از مهم ترین آفات برنج در سراسر دنیا است. این آفت بخصوص در مناطق معتدل آسیا مانند ژاپن، کره و چین خسارت زیادی به محصول برنج وارد می نماید. در خاورمیانه، همچون ایران هم این آفت یکی از عاملهای مهم کاهش محصول برنج است. کرم ساقه خوار نواری برنج بوته های برنج را در مراحل مختلف رشد و نمو مورد حمله قرار داده و سبب خساراتی مانند مرگ جوانه های مرکزی و سفید شدن خوشه ها می شود. استفاده از آفت کش های شیمیایی برای کنترل این آفت سبب ورود مواد شیمیایی به زنجیره غذایی و صدمه به موجودات زنده، بخصوص جانوران ساکن این مناطق می شود.

امروزه استفاده از حشره کش های شیمیایی در کنترل آفات مساله ساز شده است و با وجود اهمیت این مواد در کنترل حشرات زیان آور، انتخاب ترکیباتی با تاثیر کمتر بر محیط زیست و دشمنان طبیعی ضروری می باشد. درواقع، بازبینی در کارآیی و استفاده از ترکیبات کم خطر و سازگار با محیط زیست شالیزارها به منظور کاهش مقاومت آفات به حشره کش های رایج، کاملا ضروری می باشد. در این حوزه، فرومون های جنسی بعنوان یکی از روش های بی خطر و مناسب برای مبارزه با کرم ساقه خوار نواری برنج شناخته شده اند. این روش شامل رهاسازی مقدار زیادی از فرومون های مصنوعی به منظور جلوگیری یا به تأخیر انداختن جفت گیری حشره آفت است.

فرزاد مجیدی شیل سر، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور و همکارانش با همراهی سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، تحقیقی را در زمینه استفاده از فرومون های جنسی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج انجام داده اند. این پژوهش به بررسی اثربخشی فرومون های جنسی در کنترل جمعیت و کاهش خسارت این آفت پرداخته است.

این پژوهش در دو فصل زراعی در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت انجام شد و در آن، روش های مختلف عرضه فرومون جنسی با قرار دادن تعداد تله های مختلف در مزرعه آزمایشی بررسی شدند.

نتایج پژوهش فوق نشان می دهند که استفاده از غلظت دو میلی گرم از ماده مؤثر فرومون جنسی ساقه خوار نواری با پنج تا هفت تله در هکتار، بهترین عملکرد را در این خصوص دارد. این روش مقابله سبب می شود کمترین تعداد جوانه های مرکزی مرده، خوشه های سفید شده و لاروهای شمارش شده و همینطور بیشترین تولید محصول به ارمغان بیاید.

مجیدی شیل سر و همکارانش نتیجه گرفتند که استفاده از فرومون جنسی با غلظت مناسب و تعداد تله های کافی می تواند به صورت مؤثری جمعیت کرم ساقه خوار برنج را کم کند و خسارت ناشی از آنرا به حداقل برساند. این روش به علت عدم استفاده از حشره کش های شیمیایی و عدم آلودگی محیط زیست، می تواند جایگزین مناسبی برای روش های سنتی کنترل آفات باشد.

استفاده از فرومون های جنسی بعنوان یکی از روش های بی خطر و موثر برای کنترل آفات، علاوه بر کاهش خسارت به محصول، می تواند به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی های ناشی از حشره کش های شیمیایی کمک نماید. این روش با عنایت به نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می تواند بعنوان یک راهکار پایدار در مدیریت آفات مد نظر باشد.

قابل ذکر است نتایج یاد شده فوق که نشان می دهند کنترل آفت ساقه خوار با استفاده از فرومون های جنسی می تواند چشم انداز امیدوارکننده ای را در چارچوب برنامه مدیریت تلفیقی آفات ایجاد نماید، دوفصلنامه «آفات و بیماری های گیاهی» وابسته به موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور انتشار یافته اند.




0.0 / 5
272
1403/05/03
10:24:43
تگهای مطلب: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی