پژوهشی جدید درباره تأثیرات پول بر اقتصاد كشور

چگونه حجم نقدینگی بر تورم تاثیر می گذارد؟

چگونه حجم نقدینگی بر تورم تاثیر می گذارد؟ به گزارش نیو وبلاگ، تحقیقی جدید از دانشگاه پیام نور تهران به بررسی چگونگی تاثیر حجم نقدینگی بر نرخ تورم در ایران پرداخته است. این پژوهش با روش های نوین به نتایجی دست یافته که می تواند برای سیاست گذاران اقتصادی مفید باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، یکی از اهداف مهم در هر نظام اقتصادی، دستیابی به نرخ رشد پایدار و کاهش تورم است. تورم بعنوان یکی از اشکالات بزرگ اقتصادی، هزینه های زیادی را بر جامعه تحمیل می کند و خیلی از مطالعات اقتصادی به بررسی اثرات حجم پول بر تورم پرداخته اند. اما اغلب این مطالعات به بررسی شکست های ساختاری و تغییرات در پارامترهای اقتصادی توجه کافی نداشته اند. شکست ساختاری به معنای تغییرات ناگهانی در روند اقتصادی می باشد که می تواند نتایج مدلهای پیشبینی را تحت تاثیر قرار دهد.

در ایران، عواملی مانند جنگ، شوک های نفتی، تغییرات سیاست های تجاری و ارزی، و تحریم های اقتصادی، می توانند منجر به تغییرات ساختاری در اقتصاد شوند. این تغییرات سبب می شوند که پارامترهای مدلهای اقتصادی در طول زمان ثابت نمانند. اگر این تغییرات نادیده گرفته شوند، تحلیل های اقتصادی می تواند به نتایج نادرست منجر شود. بنابراین، بررسی دقیق تر اثرات حجم نقدینگی بر تورم در طول زمان، می تواند به سیاست گذاران اقتصادی کمک نماید تا تصمیمات بهتری بگیرند و از هزینه های بالای تورم جلوگیری نمایند.

در مطالعه ای در همین خصوص، سید قربان علی زاده کلاگر، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور تهران، به همراه دو همکار هم دانشگاهی خود، تاثیر حجم نقدینگی بر تورم در ایران را بررسی کرده اند. این تحقیق با استفاده از مدلهای پارامتر متغیر در طول زمان، به بررسی چگونگی تغییرات تاثیر نقدینگی بر تورم در دوره های مختلف پرداخته است.

در این تحقیق، پژوهشگران از روشی بهره برده اند که می تواند تغییرات در اثرگذاری عوامل مختلف بر تورم را در طول زمان نشان دهد. این روش به آنها امکان می دهد تا ببینند چگونه نرخ تورم به عواملی مانند تورم در گذشته، پیشبینی های تورمی، تورم وارداتی، تفاوت تولید و بخصوص میزان نقدینگی واکنش نشان داده است. این روش جدید، نتایج دقیق تری نسبت به روش های قبلی عرضه می دهد

نتایج این بررسی ها نشان می دهند که در خیلی از سال ها، نرخ رشد نقدینگی تاثیر مثبتی بر نرخ تورم در دوره بعد داشته است. اما در بعضی سال ها، باوجود افزایش نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم کاسته شده است و بالعکس. این مورد نشان داده است که در کوتاه مدت، تورم در ایران تنها یک پدیده پولی نیست و عوامل دیگری هم می توانند بر آن تاثیر بگذارند.

همچنین، بررسی تغییرات نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی نشان داده است که تغییرات نرخ رشد نقدینگی در ایران همواره با تغییرات نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی هم خوانی نداشته است. این نشان داده است که سیاستگذاری های پولی در ایران در بعضی موارد نادرست بوده و احتیاج به بازبینی دارد.

مقایسه نتایج تحقیقات گذشته و این تحقیق نشان داده است که پارامترهای مدل در طول زمان تغییر می کنند. به عبارت دیگر، تغییرات اقتصادی و سیاسی در ایران سبب تغییرات در روابط بین متغیرهای اقتصادی می شود و این تغییرات باید در مدل سازی های اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

قابل ذکر است این نتایج علمی پژوهشی در فصلنامه «اقتصاد نظری و اقتصاد کاربردی» وابسته به دانشگاه شهید چمران اهواز انتشار یافته اند. این نشریه به انتشار تحقیقات علمی و کاربردی در زمینه اقتصاد می پردازد و وابسته به یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور است.





منبع:

0.0 / 5
239
1403/05/05
14:49:05
تگهای مطلب: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی