در پژوهشی جدید مطرح شد

چالش های باروری در زنان دچار سرطان سینه

چالش های باروری در زنان دچار سرطان سینه نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: محققان با بررسی روش های مختلف حفظ باروری در زنان دچار سرطان سینه، راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی درمان های تهاجمی بر باروری این بیماران ارایه داده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماریهای بدخیم در زنان است که می تواند گروههای سنی مختلف را درگیر کند. این بیماری می تواند تأثیرات گسترده ای بر زندگی زنان داشته باشد و یکی از مهم ترین نگرانی ها، تأثیر آن بر باروری است. عوامل مختلفی می توانند خطر مبتلاشدن به سرطان سینه را افزایش دهند؛ همچون سن، جنس، سابقه خانوادگی، سبک زندگی ناسالم، جهش های ژنی و حتی درمان های جایگزینی هورمونی. بااینکه سرطان سینه عمدتا با زنان یائسه مرتبط می باشد، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بیماران، زنان جوان قبل از یائسگی هستند. درمان های مرسوم همچون شیمی درمانی و هورمون درمانی می تواند اثرات منفی بر باروری داشته باشد.

تمایل زنان برای به تأخیر انداختن فرزندآوری تا اواخر دهه ۳۰ یا اوایل دهه ۴۰ زندگی، ضمن کاهش توان باروری، شانس مبتلاشدن به سرطان سینه را به سبب افزایش سن بیشتر می کند. از طرف دیگر، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی آگاهی کمی از مسائل حفظ باروری دارند که تاکید بر لزوم آموزش مداوم آنها دارد. همکاری بین متخصصان انکولوژی یا سرطان شناسی و متخصصان باروری برای مشاوره فوری و اقدامات حفظ باروری همچون انجماد تخمک، انجماد جنین یا انجماد بافت تخمدان ضرورت دارد. پژوهشگران در تلاش هستند تا روش های مختلف حفظ باروری در زنان دچار سرطان سینه را بررسی و معرفی نماید.

در همین خصوص، سمانه اسمعیلی از مرکز تحقیقات پیش گیری از بیماریهای زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پنج همکار دانشگاهی او با همکاری دانشگاه مرکزی لنکاوی پرستون انگلستان، مطالعه ای را در مورد چالش های حفظ باروری در بیماران دچار سرطان سینه انجام داده اند. این پژوهش که به بررسی راهکارهای ممکن برای حفظ باروری زنان دچار سرطان سینه می پردازد، نتایج مهمی را دراین زمینه به دست آورده است.

این پژوهش، برمبنای بررسی منابع علمی موجود در پایگاه های داده فارسی و انگلیسی همچون Scopus، Google Scholar، PubMed و Science Direct طی ۲۴ سال اخیر با بهره گیری از کلیدواژه هایی نظیر سرطان سینه، نازایی، حفظ باروری، انجماد تخمک و انجماد جنین انجام شده است. این تکنیک ها به پژوهشگران امکان داده تا تمامی اطلاعات موجود را بررسی و تحلیل کنند و نتایج جامعی به دست آورند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهند که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد بیماران دچار سرطان سینه، زنان جوان قبل از یائسگی هستند. شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند منجر به ناباروری یا یائسگی زودرس شود. همچنین، میزان موفقیت انجماد جنین نسبت به انجماد تخمک و بازیابی تخمک نابالغ بیشتر است. از روش های حفظ باروری، انجماد بافت تخمدان و پرینت زیستی سه بعدی در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی بوده و مورد توجه واقع شده اند.

با تشخیص سریع سرطان سینه و ارجاع بموقع به متخصصان باروری، می توان باروری زنان را حفظ کرد. ارائه مشاوره صحیح و استفاده از روش های نوین کمک باروری به بیماران این امکان را می دهد که بعد از درمان های تهاجمی، توان باروری خودرا حفظ کنند و تجربه فرزند بیولوژیک خودرا داشته باشند. همچنین، مشاوره درست و ارائه اطلاعات دقیق به بیماران و ارجاع بموقع تأثیر فراوانی بر بهبود وضعیت روانی و جسمی آنها دارد.

محققان براین باورند که ارجاع سریع بلا فاصله بعد از دریافت تشخیص سرطان، به بیماران فرصت کافی برای انتخاب روش مناسب برای حفظ باروری می دهد. همکاری بین انکولوژیست ها، متخصصان باروری و بیماران برای ایجاد یک برنامه درمانی که هم اثربخشی درمان سرطان و هم اهداف در رابطه با حفظ باروری را در نظر بگیرد، حیاتیست.

در حال حاضر، روش های مختلفی برای حفظ باروری وجود دارد که همچون آنها می توان به انجماد تخمک، جنین و بافت تخمدان اشاره نمود. همچنین، روش هایی مانند سرکوب دارویی تخمدان، بلوغ آزمایشگاهی تخمک و پرینت زیستی سه بعدی نیز درحال پیشرفت هستند و امید است که در آینده نزدیک به نفع بیماران مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین، این پژوهش اهمیت ارائه حمایت عاطفی و روانی به بیماران را برجسته می کند. از دست دادن پتانسیل باروری می تواند عواقب روانی جبران ناپذیری برای افراد مبتلا داشته باشد. ارائه مشاوره و حمایت روانی اجتماعی به بیماران می تواند به غلبه بر چالش های عاطفی و روانی کمک نماید و آنها را در پروسه تصمیم گیری برای حفظ باروری یاری دهد.

با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش که در مجله علمی «بیماری های پستان ایران» وابسته به مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی انتشار یافته است، می توان اظهار داشت که با بهره گیری از روش های نوین و همکاری مستمر بین متخصصان، این امکان وجود دارد که باروری زنان دچار سرطان سینه را حفظ کرد و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشید.





منبع:

0.0 / 5
201
1403/05/24
13:26:56
تگهای مطلب: اطلاعات , بازی , پزشكی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی