افزایش بهره وری کشاورزی در گرو تحقیقات و سرمایه گذاری علمی

افزایش بهره وری کشاورزی در گرو تحقیقات و سرمایه گذاری علمی به گزارش نیو وبلاگ، تحقیقات علمی در حوزه کشاورزی همواره بعنوان یکی از ابزارهای کلیدی در افزایش بهره وری و تأمین نیازهای غذایی مورد توجه بوده است. این پژوهشها می توانند به صورت مستقیم بر تولیدات کشاورزی و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه تاثیر بگذارند. اخیراً مطالعه ای در این حوزه انجام شده که به بررسی تاثیر اقتصادی برخی فعالیتهای پژوهشی در کشاورزی پرداخته است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در دنیای امروز، علیرغم تلاشهای بسیاری که برای کاهش گرسنگی و تأمین امنیت غذایی در کشورهای مختلف صورت گرفته، همچنان بخش بزرگی از جمعیت جهان با مشکل کمبود غذا و سوء تغذیه دست وپنجه نرم می کنند. طبق آمارها، حدود ۱۱ درصد از مردم جهان از سوءتغذیه رنج می برند که به معنای نداشتن دسترسی کافی به منابع غذایی و انرژی مورد نیاز است. علاوه بر این، بخش بزرگی از جمعیت جهان به علت کمبود مواد معدنی و ویتامین ها از سوء تغذیه با ریزمغذی ها رنج می برند. این چالش جهانی سبب شده که تأمین امنیت غذایی بخصوص در مناطق درحال توسعه که با رشد جمعیت و تغییرات محیطی مثل سیل و خشکسالی مواجهند، اولویت بیشتری پیدا کند.

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای غذا و کاهش بهره وری محصولات کشاورزی، یکی از نگرانی های بزرگ، افزایش قیمت مواد غذایی و تاثیر آن بر دسترسی خانوارهای فقیر به منابع غذایی است. پیشبینی می شود که با رشد جمعیت جهان، احتیاج به مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ بشدت افزایش یابد و این مساله کشاورزی را بعنوان یکی از بخش های کلیدی برای تأمین امنیت غذایی جهانی مورد توجه قرار می دهد. بنابراین، سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی و گسترش تکنولوژی های جدید برای افزایش بهره وری، بخصوص در کشورهای درحال توسعه، امری ضروری به نظر می آید.

در این راستا، فاطمه عسکری بزایه، پژوهشگر بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، به همراه دو همکار خود، پژوهشی را در رابطه با آثار اقتصادی فعالیتهای پژوهشی در قسمت کشاورزی انجام داده اند.

این پژوهش با هدف بررسی بازده اقتصادی بعضی از پروژه های پژوهشی انجام شده در گیلان طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ صورت گرفته است. نتایج این پژوهش بطور دقیق تر بر بازده اقتصادی این فعالیتها و تأثیرات آنها بر تولیدات کشاورزی منطقه متمرکز بوده است.

در این پژوهش، محققان از روشی به نام «تحلیل مازاد اقتصادی» بهره برده اند. این شیوه به بررسی تغییرات منحنی عرضه محصولات کشاورزی بعد از اجرای پژوهش های علمی می پردازد. به بیان ساده تر، محققان بررسی نموده اند که چگونه یافته های علمی و پژوهشی می تواند سبب افزایش تولید و کاهش هزینه های کشاورزی شود و در نتیجه، به بهبود بهره وری کشاورزی و اقتصاد منطقه کمک نماید.

یافته های این پژوهش نشان می دهند که فعالیتهای پژوهشی در مرکز تحقیقات گیلان از بازده اقتصادی خوبی برخوردار بوده اند. نرخ بازده داخلی این فعالیتها بیشتر از ۴۹ درصد بوده که در محدوده استاندارد جهانی قرار دارد. با این وجود، نسبت فایده به هزینه به دست آمده از این پژوهش ها، در مقایسه با سطح جهانی بسیار کمتر است. این نسبت در مرکز گیلان به صورت متوسط ۷.۶ ریال بوده در حالیکه در سطح جهانی این عدد به ۳۲ دلار می رسد.

به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می دهند که باآنکه فعالیتهای پژوهشی مرکز گیلان توانسته اند تأثیرات مثبتی در بهبود بهره وری کشاورزی منطقه داشته باشند، اما همچنان احتیاج به بهبود در زمینه های مختلف وجود دارد. پیشنهادهایی همچون تقویت نهادهای ترویج کشاورزی و افزایش سطح علمی آنها می تواند به افزایش بازده اقتصادی این پژوهشها و همینطور بهبود وضعیت کشاورزی و رفاه بهره برداران این دستاوردها کمک نماید.

یکی از نکات مهم در این پژوهش، تفاوت بازده اقتصادی پروژه های مختلف است. برخی پروژه ها بازده بالایی داشته اند و برخی دیگر بازده کمتری داشته اند. این تفاوت امکان دارد به علت نوع فناوری های مورد استفاده، میزان پذیرش فناوری توسط کشاورزان و شرایط محیطی و اقتصادی منطقه باشد. بعنوان مثال، تحقیقات در حوزه دامپروری بازده بسیار بالایی داشته، در حالیکه تحقیقات در رابطه با بخش های خاک و آب و فنی و مهندسی بازده کمتری را نشان داده اند. این امر می تواند به علت هزینه های بالای فناوری های مورد استفاده در این عرصه ها و دشواری های انتقال آنها به کشاورزان باشد.

شایان ذکر است، این یافته های علمی در فصلنامه «اقتصاد کشاورزی و توسعه» انتشار یافته اند که وابسته به مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی است. این نشریه همواره بعنوان یکی از منابع معتبر در حوزه تحقیقات کشاورزی و اقتصادی شناخته می شود. پژوهش های منتشرشده در این نشریه می تواند به سیاست گذاران، کشاورزان و سایر ذی نفعان بخش کشاورزی در تصمیم گیری های کلان کمک نماید.





منبع:

0.0 / 5
153
1403/07/07
09:16:49
تگهای مطلب: اقتصاد , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی