عضو ناظر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص):

باید از انتشار صرف مقاله علمی فراتر برویم و به میان مردم برویم

باید از انتشار صرف مقاله علمی فراتر برویم و به میان مردم برویم به گزارش نیو وبلاگ، عضو ناظر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) ضمن اشاره به اهمیت انتشار مقالات علمی، اظهار داشت: نمی توانیم فقط در جهان دانشگاهی خود زندگی نماییم و باید از انتشار صرف مقاله فراتر برویم، علم را به میان مردم ببریم و اثرگذاری آنرا نشان دهیم.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، احمد فرحان محمد سعدالله، رئیس دانشگاه پوترای مالزی با اشاره به اینکه دانشمندان مسلمان در گذشته تاثیر قابل توجهی در جهان داشتند، اما حالا باید بشدت تلاش کنند تا به جهانیان نشان دهند هنوز هم می توانند از نظر علمی تأثیرگذار باشند و مشکلات جهان را حل کنند، از تلاش بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برای معرفی و تجلیل از برترین دانشمندان تقدیر نمود و اظهار داشت: باید اهمیت آثار تجلیل شده در جایزه مصطفی(ص) را با قدردانی یادآوری کرد و برای بهتر برگزاری کردن جایزه مصطفی(ص) پیشنهاد می شود که لیست کوتاه نامزدهای نهایی قبل از اعلام برگزیدگان اعلام گردد.
وی از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) خواست تا بعنوان سفیران جایزه معرفی، در مجامع عمومی برای الهام بخشیدن به دیگران، حاضر شده و سخنرانی کنند، افزود: این امر سبب ایجاد انگیزه در افراد بیشتری برای فعالیت علمی در جهان اسلام و تثبیت جایگاه کشورهای مسلمان خواهد شد. البته باید به بقیه دانشمندان هم انگیزه بدهیم و با آنها همکاری نماییم، حتی اگر اهل جهان اسلام نباشند.
رئیس دانشگاه پوترای مالزی ضمن اشاره به میزبانی این دانشگاه از دومین برنامه تبادل علم و فناوری یا نشست استپ (STEP) در سال ۲۰۱۶، یکی از دستاوردهای این نشست را استمرار همکاریهای تحقیقاتی دانست و اظهار داشت: یکی از مؤسسات تحقیقاتی ما در اثر برگزاری برنامه استپ همچنان با مؤسسات علمی سراسر دنیا همکاری دارد، بنابراین به چنین مجامع و سکوهای ارتباطی نیاز داریم.
وی با عرضه پیشنهادی برای برگزاری مجمع جامع تری میان دانشگاه های کشورهای اسلامی هر ۲ یا ۳ سال یک مرتبه، تصریح کرد: برای تشکیل شبکه های بهتر ارتباطی، نشریات و روزنامه های علمی اهمیت زیادی دارند؛ اما در نهایت مغز متفکر همه این اقدامات اشخاصی هستند که با از خودگذشتگی کار را پیش می برند.
محمد سعدالله ضمن اشاره به نقش دانشگاه ها در ارتباطات علمی، اظهار داشت: نمی توانیم فقط در جهان دانشگاهی خود زندگی کنیم؛ ازاین رو ما در این دانشگاه معتقدیم باید از انتشار صرف مقاله فراتر برویم. بدون شک انتشار مقاله علمی در دانشگاه مهم می باشد، اما افراد خارج از دانشگاه امکان دارد از این مقالات آگاه نشوند و ضروری است که از برج عاج خود خارج شویم و به میان مردم برویم.
به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، وی با اشاره به اینکه اکثریت برگزارکنندگان جوایز تمایل دارند برندگان را معرفی کنند تا این که نشان دهند دستاوردها چگونه جهان را تغییر می دهد، اضافه کرد: بعنوان نمونه احمد فوزی اسماعیل، برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۳ از مالزی در زمینه فناوری غشاء دانشمندی مطرح و عالی است، اما چرا ضمن این که او را برگزیده معرفی می نماییم، نباید نشان دهیم فناوری غشاء چطور جهان را تغییر داده و چه آثاری داشته است. این کار احتیاج به ظرفیت سازی دارد که در کشورهای ما ضعیف است.
محمد سعدالله تصریح کرد: اگر هدف ما ایجاد انگیزه در جوانان برای دنبال کردن علم و تغییر روند فعلی است، باید از خود دانشمند و توجه صرف به شخصیت او فراتر برویم و تأثیر و کار را برجسته نماییم.




منبع:

0.0 / 5
145
1403/07/09
10:00:09
تگهای مطلب: تحقیقات , جهان , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی