گامی بزرگ در ترمیم آسیب های نخاعی با پژوهش جدید

رفع صدمه های نخاعی به کمک بینی!

رفع صدمه های نخاعی به کمک بینی! به گزارش نیو وبلاگ، محققان در تلاش هستند تا درمانی جدید برای صدمه های نخاعی که تابحال درمانی قطعی نداشته اند، عرضه کنند. آنها با استفاده از سلول های موجود در بینی که توانایی ترمیم دارند، قصد دارند به بهبود بیماران کمک کنند و امکان بازگشت عملکرد بدن را بعد از صدمه نخاعی فراهم نمایند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، صدمه های نخاعی معمولا به علت تصادفات و یا ضربات شدید به ستون فقرات رخ می دهند و منجر به فلج کامل یا جزئی می شوند. این نوع صدمه ها زندگی فرد را بشدت تحت الشعاع قرار می دهند و باعث ناتوانی در حرکت، احساس و حتی در بعضی موارد تنفس می شوند. ازاین رو، جستجو برای راه های درمانی جدید که بتوانند اعصاب صدمه دیده نخاع را ترمیم کرده و به افراد کمک کنند تا به زندگی عادی بازگردند، ضروری می باشد. درمان های موجود اغلب تنها توانبخشی فیزیکی عرضه می دهند و راهی برای ترمیم مستقیم نخاع صدمه دیده پیدا نشده است.

محققان دانشگاه گریفیت استرالیا، به رهبری پروفسور جیمز سنت جان، در تلاش بوده اند تا درمانی مبتنی بر سلول های عصبی بینی برای ترمیم نخاع صدمه دیده عرضه کنند. آنها در پژوهشی که در جهت تلاشهای پروفسور آلن مک کی سیم، یکی از برجسته ترین دانشمندان در این عرصه، انجام شده است، به بررسی توانایی سلول های موجود در بینی در بازسازی اعصاب نخاعی پرداخته اند.

این محققان سلول هایی به نام سلول های غلاف دار بویایی را که در بازسازی اعصاب نقش دارند، بعنوان درمانی بالقوه برای صدمه های نخاعی انتخاب کردند.

در این پژوهش، سلول های عصبی از بینی بیماران استخراج می شود. این سلول ها بعد از تصفیه و آماده سازی به شکل پل های عصبی ویژه در می آیند و به محل صدمه نخاعی بیمار پیوند می خورند. برای تحریک روند ترمیم، بیماران تا یک سال تحت برنامه های فشرده توانبخشی قرار می گیرند.

این روش علاوه بر استفاده از توانایی ترمیمی طبیعی بدن، تلاش می کند تا از توان بازسازی سلول های عصبی بینی جهت کمک به ترمیم اعصاب نخاعی استفاده نماید.

نتایج اولیه این پژوهش بسیار امیدبخش بوده اند. در آزمایش های حیوانی، سلول های عصبی توانسته اند تا حدی نخاع صدمه دیده را ترمیم کرده و سبب بهبود عملکرد حرکتی شوند. همینطور برنامه های توانبخشی هم به تقویت نتایج مثبت این درمان کمک کرده است.

این پژوهش نشان داده است که با استفاده از سلول های عصبی بینی و انجام توانبخشی میتوان امیدوار بود که بیماران بعد از صدمه نخاعی بتوانند تا حدودی توانایی حرکت و احساس را بازیابند.

محققان همینطور بهبود چشم گیری در آماده سازی سلول ها و روند پیوند مشاهده کرده اند. یکی از اشکالات گذشته، عدم خلوص کافی سلول های عصبی برای پیوند بود که در این پژوهش با استفاده از روش های جدید، این مشکل برطرف شده است. علاوه بر آن، برنامه های توانبخشی بلندمدت هم نقش اساسی در تقویت نتایج درمانی دارند و به شرکت کنندگان در این پژوهش کمک می کنند تا بیشترین بهبود ممکن را تجربه کنند.

این پژوهش که توسط دانشگاه گریفیت و با حمایت های مالی گوناگونی همچون بنیاد پری کراس و سایر نهادهای خیریه انجام شده، نشان دهنده پیشرفت های علمی بزرگ در حوزه ترمیم صدمه های نخاعی است و امید می رود نتایج آن بتواند زندگی افراد دچار صدمه نخاعی را دگرگون کند.

0.0 / 5
24
1403/08/01
10:43:07
تگهای مطلب: بازی , پژوهش , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی