در پژوهشی تازه ارائه شد
سفارش هایی برای بهبود فرایند جذب معلمان
به گزارش نیو وبلاگ، آموزش و پرورش بعنوان یکی از مهم ترین نهادهای هر جامعه، برای ایجاد تحولات مثبت در راه تربیت نسل آینده به معلمان کارآمد و شایسته نیاز دارد. پژوهشی جدید به بررسی فرایند جذب و انتخاب معلمان پرداخته و عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت این فرایند را مورد تحلیل قرار داده است.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، نظام آموزشی هر جامعه به عنوان بنیادی ترین نهاد تربیتی، نیازمند نیروی انسانی با کیفیت و آموزش دیده است. در این بین، معلمان نقشی محوری در تربیت و آموزش خردسالان و نوجوانان ایفا می کنند، چونکه آنها نه فقط دانش آموزان را از نظر علمی ارتقا می دهند، بلکه به رشد اخلاقی و اجتماعی آنها نیز کمک می کنند. در حقیقت، کیفیت آموزش هر کشور تا حد زیادی به توانایی، شایستگی و تخصص معلمان وابسته است. اما تحقق این هدف نیازمند یک پروسه جذب و انتخاب دقیق و علمی برای شناسایی و به کارگیری معلمان شایسته و علاقمند است. این مساله باعث شده تا کشورهای مختلف خصوصاً در سالهای اخیر، تلاش کنند تا فرآیندهای انتخاب و تربیت معلمان را بهبود بخشند و اطمینان یابند که معلمان از شایستگی و آمادگی کافی برای ایفای نقش خود برخوردار می باشند.
در ایران نیز جذب و انتخاب معلم به سبب تأثیرات گسترده ای که بر کیفیت نظام آموزشی دارد، یکی از دغدغه های اصلی نظام آموزش وپرورش شمرده می شود. برمبنای نتایج پژوهش های علمی، این پروسه علاوه بر مشکلات اجرائی، نیازمند بازبینی های اساسی در حوزه سیاستگذاری است تا نه فقط بهترین معلمان شناسایی و انتخاب شوند، بلکه افرادی که وارد این حرفه می شوند، از مهارت و انگیزه لازم برخوردار باشند. اهمیت این مساله به قدری است که پژوهشگران بسیاری به تحلیل و لطمه شناسی پروسه جذب و انتخاب معلم در کشور پرداخته اند تا بتوانند راهکارهای بهینه سازی و ارتقای کیفیت آنرا عرضه کنند.
در این راستا، مهدی نامداری پژمان، پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تحقیقی جامع درباب مشکلات موجود در فرآیندهای جذب و انتخاب معلمان انجام داده است. هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی برای بهبود این پروسه و تضمین کیفیت در انتخاب معلمان بوده است که با نگاهی علمی و دقیق، روند جذب معلمان کارآمدتر و مؤثرتر شود.
این مطالعه با روش کیفی و مبنی بر مصاحبه های نیمه ساختاریافته با افرادی که از نزدیک درگیر این پروسه هستند، انجام گرفته است. محقق برای گردآوری داده ها از افراد خبره و متخصص در عرصه منابع انسانی و تربیت معلم، و همین طور برخی از دانشجویان معلمان بهره برده است. در این فرایند، ۱۵ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه آموزش و منابع انسانی به همراه ۴ نفر از دانشجویان معلمان برگزیده مورد مصاحبه قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که پروسه جذب و انتخاب معلم در آموزش وپرورش با شش مشکل اساسی روبه رو است: مشکلات سیاستگذاری نهادی، ضعف در شناخت و نگرش به نیازهای آموزشی، عدم وجود برنامه ریزی آینده نگر، چالش های اجرائی، نارسایی های قانونی و ضعف در روش های جذب. این موارد مانع از کارایی پروسه انتخاب معلمان شده و نیازمند اصلاحات جدی هستند.
پژوهشگر بعد از شناسایی این مشکلات، پیشنهادهای متناسبی برای بهبود هر یک از این حوزه ها ارایه داده است. این پیشنهادها در چهار دسته کلی جای گرفته اند که شامل راهکارهایی برای سیاستگذاری و مدیریت، تقویت مدیریت میانی و برنامه ریزی، و بهبود اجرائی فرآیندها است. این دسته بندی ها کمک می کنند تا آموزش وپرورش بتواند با دیدی جامع تر به پروسه جذب معلم نگاه کرده و تغییرات موردنیاز را اعمال نماید.
یکی از نتایج مهم این مطالعه، تاکید بر نقش برنامه ریزی آینده نگر و تقویت هماهنگی بین نهادهای مختلف در حوزه تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش وپرورش است. همین طور اهمیت تدوین قوانین و دستورالعمل های شفاف در این زمینه و ایجاد نهادهایی برای ارزیابی و بهبود عملکرد معلمان نیز از دیگر یافته های این پژوهش است که می تواند به کارایی و شفافیت بیشتر در پروسه جذب و استخدام معلمان کمک نماید.
این مطالعه نشان میدهد که آموزش وپرورش در ایران نیازمند بازبینی های ساختاری و تغییرات اساسی است تا بتواند به اهداف والای خود در تربیت نیروی انسانی برسد. نامداری پژمان پیشنهاد می دهد که ایجاد یک نظام جامع مشابه نظام های پزشکی و مهندسی برای حرفه معلمی می تواند به انسجام و نظم بیشتر در جذب و انتخاب معلمان کمک نماید. این نظام می تواند زمینه ساز بهبود کیفیت فرآیندهای تربیتی و انتخاب معلمان شایسته و حرفه ای شود و به ارتقای سطح آموزش در کشور منجر گردد.
لازم به ذکر است که این اطلاعات علمی پژوهشی در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» به چاپ رسیده اند که وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است. این نشریه با تمرکز بر مسائل و چالش های آموزش عالی در ایران و ارائه مقالات علمی در این عرصه، به شناخت و بهبود راهبردهای آموزش کمک می نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب