سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران:

زیرساخت ها و سامانه های دانشگاه نیازمند تحول اساسی است

زیرساخت ها و سامانه های دانشگاه نیازمند تحول اساسی است به گزارش نیو وبلاگ، سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران اشاره کرد: امکانات فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، هم از جنبه زیرساختی و هم از جنبه سامانه های اطلاعاتی، نیازمند تحول اساسی است و باید به شکلی بهینه سازی شود که بتواند خدماتی در شأن دانشگاه تهران عرضه نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمد خوانساری، سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه تهران، با اشاره به این که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور باید در عرصه فناوری اطلاعات بروزرسانی شود، اظهار داشت: امکانات فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، هم از جنبه زیرساختی و هم از جنبه سامانه های اطلاعاتی، نیازمند تحول اساسی است و باید به شکلی بهینه سازی شود که بتواند خدماتی در شأن دانشگاه عرضه نماید.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی با اشاره به برنامه ریزی های اخیر در این معاونت گفت: کاری که ما در این فرصت کوتاه انجام دادیم این بود که اولویت های هر چهار حوزه مأموریتی این معاونت شامل "زیرساخت و مرکز داده"، "سامانه های اطلاعاتی"، "یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش" و "فناوری های نوین و میز خدمت" را باتوجه به بازخوردهایی که بصورت الکترونیکی و حضوری از ذی نفعان دریافت شد، استخراج کردیم تا مسیر ما بطورکامل شفاف و روشن باشد. این اقدام با هدف اولویت بندی مسائل انجام شد تا دغدغه های اصلی ذی نفعان دانشگاه، شامل استادان، دانشجویان و کارمندان، برطرف شود و همگان بتوانند بدون دغدغه به کارهای خود بپردازند.

خوانساری یکی از موارد مهم را گسترش استفاده از سامانه میز خدمات، به آدرس sd.ut.ac.ir و نیز افزودن قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی دانست و اضافه کرد: در این حوزه، دستیار هوشمند "چت بات" طراحی و در بیشتر سامانه های دانشگاه راه اندازی شده یا درحال تکمیل است. افراد با استفاده از این ابزار بسادگی می توانند بجای این که ناچار به تماسهای گوناگون شوند، پاسخ سوال خودرا به سرعت دریافت نمایند. این اقدام مهم، قبل از این شروع شده بود و درحال گسترش است. معرفی این دستیار هوشمند که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته است، در نشانی https: //mycloud.ut.ac.ir/s/PgfaLrXZx5XHXM3 قابل دسترسی است. همین طور با گسترش دامنه استفاده از میز خدمات به سایر حوزه های دانشگاه، از این امکان می توان در آن حوزه ها نیز استفاده نمود.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی دانشگاه اعلام نمود: اگر در استفاده از سامانه ها و خدمات مختلف فناوری اطلاعات، کاربران هر گونه مشکلی داشته باشند، بهترین روش این است که آن مشکل را در سامانه میز خدمات به صورت تیکت ثبت کنند. همکاران ما در زمان کوتاه در میز خدمات پاسخگوی ایشان خواهند بود.

دکتر خوانساری با اشاره به مسأله محدودیت حجم ایمیل دانشگاه اظهار داشت: سامانه ایمیل دانشگاه تهران، از با اهمیت ترین دارایی های دانشگاه به شمار می آید و باید با تقویت این سامانه، ارتباط مستمر استاد، دانشجو، دانش آموخته تقویت شود. از ین جهت، حجم ایمیل کاربران متقاضی را از اواخر آذر ماه بصورت محدود، تا حد امکان افزایش می دهیم. البته این کار تنها با بهینه سازی و افزایش راندمان شرایط فعلی ممکن می شود و گستره آن محدود خواهد بود.
سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی راهکار میان مدت برای حل این مشکلات را خرید و تامین تجهیزات ذخیره سازی مورد نیاز برای این کار دانست و اضافه کرد: در این جهت با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع مکاتبات لازم انجام شده و درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را تهیه نماییم.

سرپرست معاونت فناوری های دیجیتالی درباره ی دسترسی به اینترنت گفت: پهنای باند دانشگاه، طی سالهای اخیر ثابت بوده و افزایش نداشته است. همین طور تجهیزات لازم برای دسترسی از مرکز فناوری اطلاعات تا داخل دانشکدگان و دانشکده ها دو لایه مختلف (شبکه اصلی و شبکه دسترسی) دارد که برای دریافت سرویس مناسب باید علاوه بر افزایش پهنای باند دانشگاه، تجهیزات مذکور در هر دو لایه ارتقا داده شود. ارتقای تجهیزات لایه دوم یا همان شبکه دسترسی، بر عهده دانشکدگان و دانشکده ها و خوابگاه ها است و بدیهی است در صورت عدم ارتقای آن، بهبود و ارتقای شبکه اصلی و افزایش پهنای باند اینترنت به تنهایی، اثربخش نخواهد بود.

دکتر خوانساری تاکید کرد: در درون هر دانشکدگان و پردیس، رؤسای محترم باید امکانات توزیع اینترنت را فراهم آورند. البته کارهای خوبی انجام شده، اما بطور قطع بروزرسانی لازم است. معاونت فناوری های دیجیتالی آمادگی دارد به هر دانشکده یا دانشکدگانی که نیاز داشته باشد، در ارزیابی وضعیت موجود و طراحی جدید کمک نماید.
وی تصریح کرد: با بهینه سازی می توان استفاده از پهنای باند حداکثر ظرفیتی از شرایط فعلی را راحت نمود. از ین جهت، بهینه سازی پهنای باند مصرفی با قید فوریت در دستور کار معاونت قرار گرفته و پهنای باند اینترنت کاربران، چه در سرعت و چه در حجم اختصاص داده شده به استادان، دانشجویان و کارمندان بصورت آزمایشی افزایش پیدا کرده است. این افزایش بر روی تمام گروههای کاربری و بعد از اتمام حجم اختصاص یافته قبلی اعمال خواهد شد. البته ادامه این اقدام، منوط به ارزیابی پهنای باند مصرفی کاربران و بازخوردهای کاربران است، چونکه این امر نباید سبب ازدحام ترافیک کاربران و افت کیفیت سرویس پهنای باند شود. در هر حال تا زمان تامین پهنای باند مطلوب که مستلزم تامین منابع مالی لازم است، این قبیل اقدامات می تواند کیفیت خدمات ارائه شده را بطور نسبی ارتقا دهد. برای افزایش پهنای باند هم البته اقداماتی شروع شده است تا متناسب با ظرفیت ها و نیازهای فعلی و عرفی در استفاده از فناوری بهبودی صورت گیرد.



منبع:

0.0 / 5
12
1403/09/13
14:12:33
تگهای مطلب: اطلاعات , الكترونیك , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی