رئیس سازمان بازرسی:

سوزاندن گازهای همراه نفت سرمایه کشور را هدر می دهد

سوزاندن گازهای همراه نفت سرمایه کشور را هدر می دهد به گزارش نیو وبلاگ رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار داشت: گازهای همراه با نفتی که سوزانده می شوند سرمایه های این کشور هستند که اگر فرآوری شوند ده ها برابر سودآوری خواهند داشت؛ بدین سبب باید برای جمع آوری این گازها هر چه سریعتر اقدام لازم صورت گیرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا حجت الاسلام حسن درویشیان روز پنجشنبه در نشست با مدیران شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز کارون در شهرستان اهواز بیان نمود: گازی که الان در فلرها و مشعل های نفتی، سوخت می شود یک نعمت خدادادی است که هدر می رود.
وی با اشاره به اینکه این اقدام در کنار ضرر مالی که به کشور وارد می نماید سبب آلودگی زیست محیطی و ایجاد مشکل برای سلامت و زندگی مردم می شود افزود: باید از بخش خصوصی برای جمع آوری این حجم گاز همراه با نفت که سوزانده می شود استفده کرد.
رییس سازمان بازرسی کشور اضافه کرد: در این شرایط دولت امکان تأمین اعتبار برای جمع آوری این گازها را ندارد و باید مشوق هایی برای سرمایه گذاران کشورهای دیگر و داخل کشور ایجاد کرد تا در این امر مهم ورود کنند.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان اظهار داشت: مطابق قانون جمع آوری این گازها باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت توانایی ورود به این مورد بسیار بزرگ و مهم را ندارد.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب هم در این جلسه اظهار داشت: در مناطق نفتخیز جنوب طرح های متفاوت برای جمع آوری گازهای همراه با نفت داریم که یکی از طرح های مهم طرح آماک است.
علیرضا دانشی با اشاره به اینکه مطالعات و اجرای این طرح از سال ۸۹ شروع و در سال ۹۵ به پایان رسید افزود: متاسفانه به علت مشکلاتی که با پیمانکار بوجود آمد و کمبود نقدینگی هنوز این طرح کامل نشده است.
وی اظهار داشت: ظرفیت تولید نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز است که مناطق نفتخیز جنوب سه میلیون بشکه نفت را تولید می کند که از این حجم تولید نفت، حجم گاز زیادی تولید می شود.
دانشی افزود: در کنار مسئله سوزاندن گازهای همراه با نفت، دغدغه دیگر شرکت نفت، همجواری مناطق مسکونی و پیشروی آنها به نزدیکی مخازن نفتی است که خطرات زیادی را می تواند به همراه داشته باشد.
وی بیان نمود: این گازهای همراه با نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی ها هستند و میتوان از این گازها برای مصارف داخلی کشور بهره برد که متاسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از جانب دولت وقت و تأمین نکردن اعتبار لازم سبب شد تا طرح آماک به صورت کامل اجرا نشود.
دانشی اظهار داشت: با عنایت به فرسودگی تاسیسات نفتی امکان فعالیت مدام در طول ۲۴ ساعت وجود ندارد و به علت توقف هایی که انجام می شود گاز سوزی هم رخ می دهد؛ اگر این تاسیسات به روز شوند هدر رفت منابع نفتی و گاز هم بسیار کاسته می شود.
وی اضافه کرد: بیشترین تلاش ها برای جمع آوری گازهای همراه با نفت در اهواز صورت می گیرد اما در شهرستان های دیگر همچون رامهرمز، رامشیر و آغاجاری با مشکل فلرهای نفتی روبه رو هستیم.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب افزود: سال گذشته ۲۶ طرح در آغاجاری، گچساران و رامشیر برای جمع آوری گازهای همراه با نفت انجام گرفت و هشت طرح هم در اهواز در دست اقدام است که باید تا سال ۱۴۰۱ به پایان برسند اما با عنایت به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی، این طرح ها در موعد مقرر به پایان نخواهند رسید.
وی اضافه کرد: برای جمع آوری فلرهای نفتی در سطح اهواز و خوزستان تقاضای تأمین منابع را داریم؛ متاسفانه جمع آوری این گازها برای بخش خصوصی به علت هزینه بالای آن، هیچ جذابیتی وجود ندارد که در این امر ورود کند.
برای خاموش شدن فلرهای نفتی (سوزاندن گازهای همراه با نفت) به علت ضرر مالی و زیست محیطی که ایجاد می کنند طرح آماک در خوزستان اجرایی شد که به صورت کامل به سرانجام نرسید.
واژه آماک از بهم پیوستن حروف اول میدان های نفتی آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال تشکیل شد. این طرح از سال ۱۳۸۳ در دستور کار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفت.
رییس سازمان بازرسی کشور روز پنجشنبه به همراه رئیس قوه قضاییه وارد خوزستان شد.
رییس قوه قضاییه را در این سفر، تنی چند از معاونان و مسئولان دستگاه قضا همراهی می کنند که به نمایندگی از وی در بعضی از شهرستان های استان حضور پیدا خواهند کرد.



منبع:

0.0 / 5
546
1400/08/06
12:43:01
تگهای مطلب: سازمان , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی