روش جلوگیری از رسوب آسفالتین در مخازن نفتی

نتایج پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ثبت جهانی شد

نتایج پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ثبت جهانی شد نیو وبلاگ: نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه بررسی کلوخه های آسفالتین در جریان درهم لوله در یکی از مهم ترین ژورنال های بین المللی با ضریب تاثیر 15.1 منتشر گردید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مقاله سیده فاطمه حسینی دانش آموخته دکتری تحت راهنمایی دکتر مهرداد مظفریان و مشاوره دکتر بهرام دبیر از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه و دکتر هری ون دن اکر از دانشگاه لیمریک ایرلند با عنوان A coupled DEM-CFD analysis of asphaltene particles agglomeration in turbulent pipe flow در ژورنال بین المللی Chemical Engineering Journal منتشر گردید.

تضمین جریان، از مسائل مطرح در صنایع نفت امروز است. به این معنا که در طول عمر پروژه این اطمینان خاطر وجود داشته باشد که محصول تولیدی از مخزن به کمک ستون چاه و خطوط انتقال، بدون دردسر به محل فروش برسد. تشکیل و نشست هیدروکربن های سنگین از مهم ترین موانع تحقق این هدف است، برای اینکه مشکلات فراوانی در صنایع استخراج، انتقال و فرآورش نفت به وجود می آورد.

از آنجا که حذف رسوبات هیدروکربنی سنگین با روش های معمول همانند استفاده از حلال ها، بازدارنده ها و روش های مکانیکی هزینه بر و مشکل ساز است، بررسی پدیده های تجمع، شکست و نشست ذرات آسفالتین در جریان سیال با بهره گیری از روش های محاسباتی ضروری می باشد.

روش مورد استفاده در این مقاله، تمامی نیروها و حرکات ذرات در مقیاس میکرونی را محاسبه کرده و اطلاعات دقیقی از رشد ذرات آسفالتین تحت شرایط جریانی فراهم می آورد.

در این پژوهش، تجمع ذرات آسفالتین در جریان درهم با بهره گیری از دو نرم افزار تجاری Ansys Fluent و EDEM با کوپل چهار طرفه انجام شد.

به دلیل وجود ذرات بسیار ریز آسفالتین، هزینه محاسباتی در این روش بسیار بالاست. بدین سبب در این پژوهش، برای نخستین بار روش مقیاس بندی جدیدی بمنظور کاهش زمان اجرا و افزایش گام زمانی ارائه شد.

روش ارائه شده در این مقاله نه فقط برای ذرات آسفالتین، بلکه برای تمامی ذرات چسبنده قابل استفاده می باشد. در نهایت با بهره گیری از روش مقیاس بندی ارائه شده، شبیه سازی ذرات آسفالتین در لوله ای با جریان درهم انجام شد و نتایج بصورت کیفی و کمی مقایسه شد.




منبع:

0.0 / 5
231
1403/05/09
10:34:51
تگهای مطلب: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی