در پی ورود موج گرما به كشور و تداوم آن؛

حداکثر دمای سطح زمین در کویر سیازگه ۶۹ و چهار دهم سانتی گراد به ثبت رسید

حداکثر دمای سطح زمین در کویر سیازگه ۶۹ و چهار دهم سانتی گراد به ثبت رسید به گزارش نیو وبلاگ، روز ۷ مرداد ۱۴۰۳، هم زمان با ورود موج گرما، به ابتکار مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه تهران و با هدف گرامی داشت یاد مرحوم پروفسور «پرویز کردوانی»، پدر علم کویرشناسی ایران، دمای سطح زمین در گرم ترین نقطه شهرستان آران و بیدگل به ثبت رسید، در این رویداد دمای حداکثر سطح زمین در کویر سیازگه ۶۹.۴ سانتی گراد با دمای حداکثر هوای ۵۰ درجه سانتی گراد به ثبت رسید.


حمیدرضا ناصری، رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه تهران، در گفتگو با ایسنا، در رابطه با رویداد ثبت دمای گرم ترین نقطه کویری ایران همراه با ورود موج گرما به کشور اظهار نمود: در این رویداد دمای سطح زمین از ساعت ۲۱: ۳۰ روز ششم مرداد ۱۴۰۳ به مدت ۲۴ ساعت در یکی از گرم ترین نقاط بیابان سیازگه ابوزیدآباد(بیابان تیپیک در مرکز کشور) با فواصل زمانی یک ساعته اندازه گیری شد.
وی، افزود: در کنار دمای سطح زمین که در یک محدوده تقریبا یک هکتاری انجام شد، دمای عمق زمین در یک متری، نیم متری، ۲۰ سانتی متری و ۵ سانتی متری از سطح و دمای هوا و سرعت باد و میزان تبخیر طی این دوره زمانی اندازه گیری شد.

*حداقل دمای ثبت شده برای سطح زمین ۲۴.۳ و برای هوا ۲۶ درجه سانتی گراد

رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه تهران، در ادامه خاطرنشان کرد: در این رویداد دمای حداکثر سطح زمین در کویر سیازگه ۶۹.۴ سانتی گراد و دمای حداکثر هوا ۵۰ درجه سانتی گراد به ثبت رسید و دمای حداقل به ترتیب برای سطح زمین ۲۴.۳ و برای هوا ۲۶ درجه سانتی گراد به دست آمد.
ناصری، با بیان اینکه به بیان دیگر اختلاف دمای سطح زمین در گرم ترین و خنک ترین ساعت چیزی در حدود ۴۵ درجه سانتی گراد است، افزود: بدیهی است که خیلی از نقاط کشور پتانسیل ثبت چنین دمایی را دارند و این چالش در قسمت بزرگی از کشور بخصوص نیمه جنوبی ایران قابل پیشبینی است.
وی، با بیان اینکه تشدید دما در داخل شهرها بخصوص بر روی سطوح مختلف از سنگفرش و آسفالت تا سطوح سیمانی دور از انتظار نیست، در ادامه تصریح کرد: در این رویداد میزان تبخیر هم ۲۲.۸ میلی متر به دست آمد که نشان از هدر رفت بالای آب در چنین شرایطی دارد که علاوه بر مناطق مسکونی می تواند بشدت بخش کشاورزی و پوشش گیاهی را در مناطق بیابانی هم چنین فضای سبز شهری را تحت تنش جدی قرار دهد.
رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه تهران، با بیان اینکه تیمی از پژوهشگران از دانشگاه های تهران، کاشان، صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان و ارومیه، رویداد ثبت دمای سطح زمین را در کویر سیازگه ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل را رقم زدند، در ادامه خاطرنشان کرد: این برنامه با همکاری اداره هواشناسی کاشان و پشتیبانی شهرداری آران و بیدگل، اداره محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان به انجام رسید.

*تکرار چنین شرایط آب و هوایی در سالهای آتی هم دور از انتظار نیست

ناصری، با بیان اینکه تکرار چنین شرایط آب و هوایی در سالهای آتی هم دور از انتظار نیست و هدف از این رویداد آگاهی بخشی به عموم مردم و مسؤلان برای اتخاذ تدابیر مناسب برای این پدیده نسبتاً نوظهور است، در ادامه اضافه کرد: بخصوص آن که در چنین شرایطی تأمین آب و مدیریت مصرف آن از یک سو و تأمین انرژی از طرفی دو مبحث اساسی برای مواجه با این شرایط است که در یک مدیریت ناصحیح می تواند علاوه بر سلامت انسان ها و محیط زیست به صورت قابل توجهی اقتصاد کشور را هم تحت تاثیر قرار دهد.
وی، در ادامه تصریح کرد: از سویی تابش خورشید در مناطق کویری و بیابانی کشور این مزیت را برای این مناطق بوجود می آورد تا از این فرصت برای تولید انرژی خورشیدی بهره برداری شود و گذار از این شرایط را در تابستان برای مردم و البته دولت تسهیل کند.
عضو تیم ثبت دمای سطح زمین در گرم ترین نقطه ایران، با بیان اینکه امسال موج گرمای بی سابقه در کشورمان سبب شده است که خیلی از مردم و فعالیتهای صنعتی و اداری تحت تاثیر این گرما قرار گیرد، در ادامه تصریح کرد: با افزایش بی سابقه و طولانی گرما در طول روز احتیاج به انرژی برق بخصوص برای خنک سازی اماکن مختلف از ظرفیت تولید برق فزونی یافته است و طبیعت قطع برق در چنین شرایطی موضوعی غیرقابل اجتناب است.

*کاهش ساعت کاری از عواقب گرمای بی سابقه و ماندگاری نسبتاً طولانی آن

ناصری، اضافه کرد: گرمای بی سابقه و البته ماندگاری نسبتاً طولانی آن بر روی غرب آسیا طی فاصله چهارم تا هفتم مردادماه سالجاری سبب شد تا دولت نسبت به کاهش ساعات کار، دورکاری و حتی تعطیلی برخی از مناطق کشور بگیرد.
وی، افزود: گرمایش جهانی و تغییر اقلیم (Global warming & Climate change) دو واژه ای هستند که اینروزها به کرات در رسانه ها از زبان متخصصان هواشناسی و محیط زیست شنیده می شوند و همواره با بیان این دو واژه هشدارهایی هم به مردم و مسؤلان در جهت کنترل و مدیریت این دو مبحث داده می شود.
رئیس مرکز تحقیقات بین المللی دانشگاه تهران، اظهار داشت: هرچند اکثریت مردم شاید از عوامل مؤثر بر گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی آگاهی کاملی نداشته باشند اما تقریبا همه آثار آنرا در پدیده های نوظهور جوی ملاحظه می کنند. گرم شدن بیش از حد هوا، تغییرات آشکار در بارندگی ها، جابه جایی فصول و طوفان های گردوغبار، سیل و پدیده هایی ازاین دست که مستقیماً بر زندگی و سلامت مردم و اکوسیستم های طبیعی اثرگذارند به هیچ وجه قابل انکار نیستند.
ناصری، خاطرنشان کرد: البته دولت های حاکم بر کشورهای جهان را مجبور به پذیرش پروتکل هایی کرده است تا نسبت به کاهش عامل تشدیدکننده این بحران یعنی کاهش گازهای گلخانه ای اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: کنوانسیون سازمان ملل در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) و توافق پاریس همچون توافقات بین دولت هاست که به منظور کنترل پدیده های انسان ساخت اقلیمی مورد پذیرش خیلی از کشورها قرار گرفته است.




منبع:

0.0 / 5
256
1403/05/12
11:12:07
تگهای مطلب: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی