دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه های ایران در گزارش سالانه نیچر ایندکس ۲۰۲۴

دانشگاه تهران صدرنشین دانشگاه های ایران در گزارش سالانه نیچر ایندکس ۲۰۲۴ به گزارش نیو وبلاگ، طبق گزارش جدید «نیچر ایندکس»، جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای جهان حائز جایگاه ۳۲ شد و دانشگاه تهران در جایگاه اولین دانشگاه کشور قرار گرفت.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، طبق گزارش جدید «نیچر ایندکس»، جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای جهان حائز جایگاه ۳۲ شد و دانشگاه تهران در جایگاه اولین دانشگاه کشور قرار گرفت.

در این گزارش ۱۰۷ سازمان ایرانی حضور دارند که ۸۶ سازمان ماهیت دانشگاهی دارند. در بین مراکز علمی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی پیشتاز در سطح ملی است اما در بین دانشگاه های کشور، دانشگاه تهران صدرنشین است و دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه بعدی قرار دارد.

براساس پنج حوزه موضوعی کلی فیزیک، شیمی، علوم بهداشت، زمین و علوم محیطی و علوم زیستی، بهترین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه موضوعی فیزیک با جایگاه جهانی ۲۸ رقم خورده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از ISC، در گزارش ۲۰۲۴ پیشگامان پژوهش، کشورهای چین، آمریکا و آلمان به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفته اند.

براساس گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، «نیچر ایندکس» پژوهشها و همکاریهای باکیفیت را با استفاده از معیارهای ساده، شفاف و جاری بررسی می نماید. این پایگاه، یک پایگاه داده با دسترسی آزاد است که بر مبنای وابستگی نویسندگان و روابط سازمانی، مشارکت در مقالات پژوهشی انتشار یافته در مجلات با کیفیت علوم طبیعی و علوم بهداشت، که بر مبنای شهرت توسط گروه مستقلی از محققان انتخاب شده اند را دنبال می کند و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می دهد.

سید احمد فاضل زاده، رئیس موسسه ISC می گوید: مجلات گنجانده شده در نیچر ایندکس، صرف نظر از ناشر، توسط پژوهشگران فعال علوم طبیعی انتخاب شده اند. بدین صورت که از پژوهشگران خواسته شده است که نشریاتی را که ترجیح می دهند بهترین کار خویش را در آنها منتشر کنند را بدون توجه به معیارهایی مانند ضریب تاثیر نشریه، و بر مبنای درک خود از محتوای نشریات لیست نمایند. این فرایند اخیراً در سال ۲۰۲۳ برای افزودن مجلات علوم سلامت هم انجام شده است که تعداد نشریات آن به ۱۴۵ نشریه رسیده است.



0.0 / 5
227
1403/05/19
12:07:39
تگهای مطلب: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی