در نشست بررسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در بحران ها مطرح شد

بزرگترین لطمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است

بزرگترین لطمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است نیو وبلاگ: نشست دوم از سلسله نشست های گردهمایی تخصصی اندیشکده ها و اندیشه ورزان کشور با موضوع لطمه شناسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی در بحران های امنیتی-اجتماعی در محل خانه اندیشه ورزان اجرا شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، نشست دوم از سلسله نشست های گردهمایی تخصصی اندیشکده ها و اندیشه ورزان کشور با موضوع «روایت اول؛ لطمه شناسی رفتار رسانه ای جمهوری اسلامی در بحران های امنیتی-اجتماعی» در محل خانه اندیشه ورزان انجام شد.
این جلسه با حضور تعدادی از نخبگان، اندیشمندان و مفسرین حوزه های سیاسی و رسانه ای و با محوریت بررسی ابعاد رسانه ای و سیاسی وقایع اخیر کشور انجام شد.
همچون حاضرین و سخنرانان این جلسه علیرضا شفاه، عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق، سعید نریمان، سیاست پژوه، حمزه صفوی رییس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام، احسان کیانی کارشناس امریکا و پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین، ناصر ترابی مدیر اندیشکده جهادی، بردیا عطاران مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها بودند.
همین طور رسانه پژوهانی نیز در این جلسه به ارائه سخنرانی پرداختند که شامل حسین امامی مدرس ارتباطات، پژوهشگر رسانه های نوین و عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، علیرضا داودی مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و میلاد دخانچی، پژوهشگر رسانه و علوم انسانی بودند.
شفاه: در ایران سیاستمدارانی برنده اند که تصویرشان به خودشان نزدیک است
علیرضا شفاه، عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق در آغاز جلسه با اشاره به رابطه تصویر و سیاست اظهار داشت: موضوع مهمی که شاید کمتر به آن توجه کرده ایم، رابطه بین تصویر و سیاست است در اینجا تصویر فقط عکس نیست بلکه انعکاس سیاست مدار است و در حوزه رسانه ای و سیاسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارست و سیاست مدار همیشه با مسئله تصویر مواجه می باشد.
شفاه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی در تصویرسازی موفق است که به سنت های خود وفادار بماند و گفتارهای حرفه ای رسانه ای را بر گفتارهای سیاسی اولویت ندهد؛ هر چه بیشتر بر سیاست های رسانه ای تاکید نماییم ممکنست از نقش اساسی سیاست در تصویرسازی غافل شویم و این به نوبه خود می تواند به فاصله گرفتن مردم از سیاست و کاهش اعتماد عمومی منجر شود.
عضو هیئت مدیره موسسه علم و سیاست اشراق اظهار داشت: در ایران سیاست ها و سیاستمدارانی پیروز می شوند که تصویرشان به خودشان نزدیک است.
صفوی: رویکرد رسانه ای جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت بیشتر به سمت داستانهای عاطفی و ایدئولوژیک است
حمزه صفوی، رییس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام در ادامه این جلسه بیان کرد: رویکرد رسانه ای جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت بیشتر به سمت داستانهای عاطفی و ایدئولوژیک است و از ارائه داستانهای عقلانی و علمی در دفاع از سیاست های خود فاصله گرفته است در صورتیکه باید داستانهای مختلفی برای مخاطبان مختلف ارائه شود.
صفوی بیان کرد: وقتی شما روایت سازی نمی کنید، داستانهای غربی و اسرائیلی به جامعه القا می شود و این ضعف در تصمیم گیری به عنوان یک نقطه ضعف برای جمهوری اسلامی ایران تعبیر می شود.
ترابی: سیاست اعلامی و سیاست اعمالی ما بسیار متفاوت است
ناصر ترابی، مدیر اندیشکده جهادی در ادامه نشست باتوجه به مشکلات اصلی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با اهمیت ترین مسئله جمهوری اسلامی در عرصه رسانه این است که ما «خبر اول» را نمی دهیم و این خبر اول خودش یک هنر است.
ترابی افزود: گام پس از خبر اول «روایت اول» است و مورد بعدی «سناریو» خبر است و دید بالاتر آن «کلان روایت» و ما اساسا کلان روایتی نداریم.
ناصر ترابی، مدیر اندیشکده جهادی اظهار داشت: سیاست اعلامی و سیاست اعمالی ما بسیار متفاوت می باشد و خیلی از مردم معتقدند که مسئولین ما فقط لب و دهان هستند.
امامی: بزرگترین لطمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی است
حسین امامی، مدرس ارتباطات، پژوهشگر رسانه های نوین و عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت خبر اول اظهار داشت: در دنیای امروز خبر اول قدرت اول است و در جنگ رسانه ای جنگ داستانها جنگ اصلی ماست.
وی ادامه داد: رسانه ها در بحران های امنیتی و اجتماعی باید بتوانند با سرعت، دقت و در زمان مناسب داستانهای خودرا منتشر کنند. در دنیای امروز، روایت اول قدرت اصلی را در دست دارد و می تواند افکار عمومی را شکل دهد و اگر این فرصت از دست برود، دیگران به آسانی میدان را در دست می گیرند.
امامی، عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در آخر اظهار داشت: بزرگترین لطمه تاخیر در انتشار اخبار کاهش اعتماد عمومی هست و شفاف نبودن مسئولین با مردم موجب می شود مردم به سمت رسانه های خارج کشور بروند.
نریمان: رسانه ها در ایران متعلق به اکثریت نیستند
سعید نریمان، سیاست پژوه حوزه رسانه با اشاره به شکاف های عمیق اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از اشکالات بزرگ جامعه ایران، این است که قسمتی از جامعه بطورکامل ایدئولوژیک شده و بخشی دیگر، به علت نبود رسانه های مرتبط، صدایی ندارد. این شکاف در طول دو دهه گذشته به شدت گسترش یافته است.
نریمان، سیاست پژوه در عرصه رسانه در آخر اظهار داشت: اگر رسانه ها به وظیفه خود در قبال اکثریت جامعه عمل نکنند، شکاف های اجتماعی همچنان عمیق تر خواهد شد و در نهایت این امر به ضرر کل جامعه خواهد بود.
عطاران: جامعه ایران گرفتار فقدان چشم انداز شده است
بردیا عطاران، مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها اظهار داشت: جامعه ایران، چه در عرصه بین الملل و چه در حوزه داخلی، با فقدان چشم انداز روبه رو شده است و نبود آینده ای روشن و عدم تصور واضح از آینده، به بحران هایی جدی برای طبقه متوسط و دیگر اقشار جامعه منجر گردیده است.
مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها بیان کرد: ایران در فاکتورهای بین المللی مانند المپیک، GDP و سرمایه انسانی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا نیست، اما انتظاراتی که برای مردم ایجاد شده، بسیار بالاست.
بردیا عطاران، مدیر سامانه تبادل رصد اندیشکده ها در آخر اظهار داشت: به علت فقدان اعتماد به نفس و ایجاد انتظارات بی مورد، جامعه ایران شرایط نقدپذیری خودرا از دست داده و امیدواریم این انتظارات فروکش کند.
کیانی: ناتوانی در ارائه روایت صحیح لطمه به اعتبار رسانه ها را داشته است
احسان کیانی، کارشناس امریکا و پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین با اشاره به بررسی ضعف های موجود در روایت سازی و اطلاع رسانی در بحران های امنیتی عنوان کرد: در بحران های امنیتی طی ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته، ناتوانی در ارائه روایت صحیح و بموقع منجر به لطمه به اعتبار رسانه ها شده است در این موارد، ضعف در اطلاع رسانی و تحلیل سبب شده است تا اعتبار نهاد رسانه کم شود.
این پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین اظهار داشت: برای بهبود وضعیت، باید اعتبار نهادهای علمی و رسانه ای به طور دقیقتر احیا شود، رسانه ها باید قادر باشند تا بموقع و به دقت روایت کنند و تحلیل های خودرا تثبیت نمایند.
کیانی، پژوهشگر اندیشکده راهبردی تبیین در آخر اظهار داشت: بدون داشتن یک چشم انداز روشن و قابل قبول نمی توان انتظار داشت که بحران ها به درستی مدیریت و روایت شوند.
دخانچی: ضعف در روایت منجر به ابهام جامعه می شود
میلاد دخانچی، پژوهشگر رسانه و علوم انسانی با اشاره به فقدان روایت منسجم و قابل اعتماد در مورد ترور اسماعیل هنیه و دیگر بحران ها اظهار داشت: ضعف در ارائه داستانهای دقیق و بموقع، سبب ابهام و سردرگمی در جامعه شده است.
دخانچی بر لزوم احیای استقلال و پاسخگویی در نهادهای حکومتی و رسانه ای تاکید کرد و اظهار داشت: برای حل مشکلات موجود، باید به ریشه های فلسفی و معرفتی مسائل پرداخته شود که بدون توجه به این ریشه ها، مشکلات روایت سازی و مدیریت بحران ها به درستی حل نخواهد شد.
داوودی: رسانه های بزرگ باید بطور فعال و کارآمد به بحران ها پاسخ دهند
علیرضا داوودی، مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست با اشاره به فعالیت ۲۴ ساله اش در رسانه ملی اظهار داشت: تاریخ رسانه ای ایران را به دو بخش تقسیم می شود؛ بخش اول، شامل دوره ای از سال ۱۳۵۲ تا ۱۴۰۰ است که یک دوره تکاملی و موفقیت آمیز در حوزه مدیریت بحران ها بود، در این دوره رسانه ها به خوبی قادر به تربیت و آموزش بودند و موفق به مهندسی بحران ها شدند.
وی افزود: در بخش دوم، از سال ۱۴۰۰ به بعد وضعیت رسانه ها با ضعف های جدی مواجه گشتند و نتوانستند به درستی بحران ها را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: رسانه های بزرگ باید بطور فعال و کارآمد به بحران ها پاسخ دهند، اما در این دوره اخیر، شاهد ضعف های قابل توجهی دراین زمینه بوده ایم.
داودی همین طور به مشکلات ناشی از بحران های اخیر، همچون بحران آب در اصفهان و مسائل مربوط به کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: رسانه ملی نتوانسته است به درستی به این مسائل پرداخته و بحران ها را مدیریت کند.
داودی، مدیر کل سابق اخبار خارجی معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در آخر اظهار داشت: رسانه ها باید توانایی پیش بینی و تحلیل بحران ها را داشته باشند تا بتوانند به درستی با آنها برخورد کنند که این مساله نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.




منبع:

0.0 / 5
216
1403/05/25
18:14:40
تگهای مطلب: پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی