پژوهشی در راستای بهبود نظام آموزشی

مدیریت کارآفرینانه، راهی به سمت مدارس خلاق و پویا

مدیریت کارآفرینانه، راهی به سمت مدارس خلاق و پویا به گزارش نیو وبلاگ، در دنیای امروز، تحولات سریع و پیچیدگی های متنوع، نظام تعلیم و تربیت را با چالش های بسیاری روبه رو کرده است. دراین میان، نقش مدیریت خلاقانه و کارآفرینانه در مدارس بیشتر از پیش اهمیت یافته است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، دنیای امروزی دارای سه خصوصیت اصلی است که مدیران نظام تعلیم و تربیت باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشند: سرعت تغییر و تحولات، پیچیدگی و عدم اطمینان، و تنوع. سرعت تغییرات و انفجار اطلاعات به حدی است که ایده ها به سرعت قدیمی می شوند. پیچیدگی و عدم اطمینان هم سبب می شود اهداف و رفتارهای افراد، متنوع تر شوند و محیط های ما از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیچیده تر گردند. تنوع فرهنگی، چالش های زندگی، نیازهای خانوادگی و سبک های رفتاری هم از دیگر خصوصیت های مهم دنیای امروز هستند.

در چنین شرایطی، نظام تعلیم و تربیت بدون مدیریت و رهبری خلاقانه و انعطاف پذیر نمی تواند پاسخگوی مسئولیت های خود باشد. ناکامی خیلی از اهداف تعیین شده در مدارس، نشانه ای از ناکارآمدی روش های مدیریتی فعلی است و لزوم حرکت به سمت مدیریت کارآفرینانه را نشان داده است. این نوع مدیریت می تواند با گسترش کارآفرینی و نوآوری در مدارس، خیلی از چالش ها را حل کرده و نیازهای درحال تغییر ذی نفعان را پاسخ دهد. آینده جوامعی که نظام تعلیم و تربیتی پویا و خلاق داشته باشند، روشن تر خواهد بود.

در این خصوص، سجاد میرزاآقایی، پژوهشگر مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی به همراه سه همکار دانشگاهی خود تحقیقی را در زمینه شناسایی مولفه های مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام داده اند. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شده و هدف آن شناسایی و بررسی عوامل موثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس بوده است.

در این پژوهش، با گردآوری و تحلیل محتوای داده های کیفی، مضمون های اصلی شناسایی شده اند. بدین منظور مصاحبه های انجام شده با ۱۸ نفر از خبرگان نظری و تجربی شامل اساتید کارآفرینی و مدیریت آموزشی و مدیران مدارس کارآفرین مورد توجه قرار گرفت.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که مولفه های موثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس شامل برنامه ریزی کارآفرینانه، تأمین منابع کارآفرینانه، سازماندهی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه و سیستم ارزشیابی کارآفرینانه هستند. هر یک از این مولفه ها نقش مهمی در اجرای مدیریت کارآفرینانه دارند و بدون توجه به آنها، کارآفرینی در مدارس نمی تواند گسترش یابد.

اجرای مدیریت کارآفرینانه مدارس نیازمند استفاده صحیح از این مولفه ها توسط مدیران است. آنها باید در نحوه مدیریت خود تجدیدنظر اساسی داشته باشند و بدانند که با روش های سنتی نمی توانند کارآفرینی را در مدارس ترویج دهند. ایجاد برنامه های انعطاف پذیر، تأمین منابع مورد نیاز، سازماندهی مناسب و ایجاد انگیزش در معلمان و دانش آموزان همچون اقداماتی است که مدیران باید انجام دهند.

این پژوهش نشان داد که برای موفقیت در مدیریت کارآفرینانه، باید از برنامه ریزی انعطاف پذیر استفاده نمود. مدیران مدارس می توانند با استفاده از ظرفیتهای بالقوه محیط مدرسه، تعهد به منابع کارآفرینانه و رویکرد مبتنی بر شایسته سالاری، منابع لازم برای اجرای ایده های کارآفرینانه را تأمین کنند.

همچنین، ایجاد فضای مناسب برای خلاقیت و نوآوری در مدارس نیازمند ساختارهای غیرمتمرکز و غیرمکانیکی است که به افراد اجازه دهد ایده های خلاقانه خویش را به اجرا درآورند.

در مجموع باید گفت نظام انگیزش کارآفرینانه در مدارس باید شامل برنامه های درسی خلاقانه، پشتیبانی از مالکیت فکری، تشویق افراد به استفاده از توانمندی های کارآفرینانه و ایجاد فرصت های رشد سریع باشد. مدیران با تشکیل فضای امن برای آزمون و خطاهای دانش آموزان و معلمان، می توانند انگیزه های درونی و خلاقیت آنها را تقویت نمایند.

شایان ذکر است این نتایج در فصل نامه «ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی» وابسته به باشگاه محققان جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته است. این نشریه به انتشار تحقیقات علمی در زمینه علوم انسانی با تاکید بر نوآوری و خلاقیت می پردازد.

نتایج مطالعه فوق می تواند راهگشای مدیران مدارس در اجرای مدیریت کارآفرینانه و توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی باشد.




0.0 / 5
185
1403/05/30
11:12:12
تگهای مطلب: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی