نقش عوامل مختلف در رضایت كشاورزان از یك سیاست

مسائل و مشکلات طرح خرید تضمینی گندم

مسائل و مشکلات طرح خرید تضمینی گندم نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: پژوهشی جدید در کشور به بررسی مسائل و مشکلات طرح خرید تضمینی گندم پرداخته است. این مطالعه نتایج مهمی درباره ی عوامل مؤثر بر رضایت کشاورزان از این سیاست ارائه می دهد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، سیاست های اقتصادی هر کشور به میزان زیادی بر رشد و توسعه اقتصادی آن تأثیر می گذارند. سیاست های حمایتی و آزادسازی اقتصادی دو راهبرد اساسی دراین زمینه هستند. در ایران، هنوز اجماعی بر سر انتخاب یکی از این دو سیاست به عنوان راهبرد ارجح وجود ندارد، در صورتیکه کشورهای توسعه یافته بیشتر به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کرده اند و این مسیر را به دیگر کشورها نیز سفارش می کنند. سیاستگذاران بخش کشاورزی نیاز دارند تا میزان پشتیبانی از این بخش و تغییرات آنرا با اجرای سیاست های مختلف ارزیابی کنند. به همین دلیل، بررسی اثرات مداخلات دولت در پروسه تولید محصولات کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد. این بررسی ها می توانند به بهبود سیاست های موجود و تدوین برنامه های کارآمدتر کمک کنند.

در این راستا، یکی از سیاست های مهم در بخش کشاورزی ایران، سیاست خرید تضمینی گندم است. این سیاست با هدف پشتیبانی از کشاورزان و تضمین حداقل قیمت برای محصولاتشان اجرا می شود. با این وجود، بررسی های مختلف نشان داده اند که این سیاست ها همیشه به هدف خود نرسیده اند و مشکلاتی در اجرای آنها وجود دارد. بنابراین، نیاز به تحقیقات جامع تر و دقیق تر دراین زمینه احساس می شود تا بتوان با شناسایی نقاط ضعف و قوت، راهکارهای مناسبی برای بهبود این سیاست ها ارائه کرد.

اسماعیل پیش بهار، دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز با همکاری مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران، تحقیقی را درباب بررسی مسائل و مشکلات طرح خرید تضمینی گندم در استان فارس انجام داده اند. این پژوهش به شناسایی و ارزیابی عواملی که بر رضایت کشاورزان از این طرح تأثیر می گذارند پرداخته است.

برای انجام این مطالعه، از روش تکمیل پرسشنامه و مدلی به نام لاجیت ترتیبی استفاده شده است. این تکنیک ها به محققان امکان دادند تا داده های جامعی را جمع آوری کرده و تحلیل های دقیق تری انجام دهند. در سال ۱۳۹۶، اطلاعات مورد نیاز از کشاورزان استان فارس جمع آوری شد تا به بررسی دقیق مشکلات و مسائل موجود در طرح خرید تضمینی گندم پرداخته شود.

نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای رضایت از شغل کشاورزی، سرعت پرداخت، برخورد مناسب کارکنان و مسئولان، کیفیت نهاده های در دسترس، نحوه سنجش پاکی و درصد افت محصول و در نظر گرفتن کیفیت محصول تولیدشده از ضرایب مثبت و مدلول دار در این خصص برخوردار می باشند. بنابراین، افزایش هر کدام از این متغیرها موجب افزایش رضایت از طرح خرید تضمینی خواهد شد. همچنین، متغیر کیفیت نهاده های در دسترس نیز به عنوان یک عامل مؤثر بر رضایت کشاورزان شناسایی شد.

در این مطالعه پیشنهاد شده است که با نظارت سازمان های مربوط بر نهاده های مورد استفاده برای تولید محصولات، این نهاده ها از سطح کیفیت بالایی برخوردار باشند. همچنین، بایستی دولت به تعیین شرایط و وضع قوانینی بپردازد که طرح خرید تضمینی شامل محصولات باکیفیت بالا شود که با تقویت انگیزه کشاورزان به تولید محصولات باکیفیت بالا، کشاورزان تولیدکننده محصولات با کیفیت تر نیز از طرف دولت تشویق شوند تا الگویی برای سایر کشاورزان باشند.

این یافته ها اهمیت زیادی دارند، برای اینکه نشان می دهند که توجه به عوامل مختلف می تواند رضایت کشاورزان از طرح های حمایتی دولت را افزایش دهد. بهبود کیفیت نهاده ها، کاهش زمان انتظار در صف برای تخلیه محصول، برخورد مناسب بازرسان و مسئولان مراکز خرید، و تعیین قیمت تضمینی مناسب همچون مواردی هستند که می توانند به بهبود این طرح ها کمک کنند.

شایان ذکر است، این نتایج علمی پژوهشی در فصلنامه «اقتصاد کشاورزی و توسعه وابسته» به مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت کشاورزی انتشار یافته اند. این نشریه به بررسی موضوعات در رابطه با اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی می پردازد و نتایج پژوهش های مختلف دراین زمینه را به اشتراک می گذارد.





منبع:

0.0 / 5
189
1403/06/02
13:31:48
تگهای مطلب: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی