پژوهشگران راهكارهای بهبود صادرات پسته ایران را بررسی كردند

افزایش کیفیت پسته، کلید موفقیت در بازارهای صادراتی

افزایش کیفیت پسته، کلید موفقیت در بازارهای صادراتی به گزارش نیو وبلاگ، ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پسته در جهان است و سهم عمده ای از صادرات غیرنفتی کشور به این محصول پرارزش اختصاص دارد. با این وجود، طی دهه های اخیر، رقابت در بازار جهانی پسته افزایش پیدا کرده و کشورهای دیگر هم به رقبای سرسختی در این عرصه تبدیل گشته اند. در این شرایط، بررسی عوامل مؤثر بر صادرات پسته ایران ضروری می باشد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پسته یکی از محصولات راهبردی کشاورزی ایران است که نقش مهمی در درآمدزایی ارزی و اقتصاد کشور ایفا می کند. این محصول به سبب کیفیت بالای خود در بازارهای جهانی شناخته شده و خریداران زیادی در سرتاسر جهان دارد. باتوجه به اهمیتی که پسته در اقتصاد غیرنفتی ایران دارد، توسعه صادرات آن از اهمیت ویژه ای برخوردارست. بررسی و شناخت عوامل مختلفی که می توانند بر صادرات این محصول تأثیر بگذارند، می تواند به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی کمک نماید. یکی از مهم ترین این عوامل، کیفیت محصول و همین طور استراتژی های قیمت گذاری آنست.

در حال حاضر، کشورهای مختلفی همچون ایالات متحده آمریکا، ترکیه و چین به تولید و صادرات پسته روی آورده اند. این مساله سبب شده تا ایران با چالش های بیشتری در این زمینه مواجه شود. کاهش تولید پسته در ایران طی سالهای اخیر نیز به کاهش سهم ایران در بازار جهانی پسته انجامیده است. باتوجه به رقابت شدید در بازارهای بین المللی، مطالعه و بررسی عواملی که می توانند به بهبود شرایط صادرات پسته ایران کمک کنند، اهمیت فراوانی دارد. در این راستا، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که کیفیت و قیمت محصول، از عوامل اصلی موفقیت در این حوزه هستند.

احمد سلیمانی پور، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، به همراه محققان موسسه بین المللی انرژی، تحقیقی را درباب عوامل موثر بر توسعه صادرات پسته ایران انجام داده اند. در این پژوهش، پژوهشگران به بررسی تاثیر دو عامل مهم، یعنی کیفیت و قیمت محصول، بر صادرات پسته پرداخته اند و اهتمام کرده اند راهکارهایی برای بهبود این بخش عرضه کنند.

برای انجام این پژوهش، شرکت هایی که در پروسه تولید و صادرات پسته ایران در سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۹ فعال بوده اند، مورد بررسی قرار گرفته اند. بدین منظور اطلاعات لازم از ۲۰۵ شرکت فعال در این زمینه جمع آوری شده و تحلیل داده ها با کمک مدلهای آماری انجام گرفته است. ابزار اصلی گردآوری داده ها نیز پرسشنامه هایی بوده که به دست اندکاران فرآوری و صادرات پسته ارسال شده و از این راه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است.

نتایج این پژوهش نشان دادند که میان کیفیت محصول و توسعه صادرات پسته ایران رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد. به این معنا که هرچه کیفیت پسته بهتر باشد، توان رقابت آن در بازارهای جهانی بیشتر می شود و صادرات آن بهبود می یابد.

محققان همین طور به این نتیجه رسیدند که کیفیت نسبت به قیمت تأثیر بیشتری بر توسعه صادرات پسته دارد. به بیان دیگر، خریداران جهانی پسته، بیش از قیمت به کیفیت محصول توجه دارند و این مساله باید در سیاستگذاری های صادراتی مورد توجه قرار گیرد.

با این وجود، در کنار کیفیت، قیمت نیز به عنوان عاملی مهم و اثرگذار در توسعه صادرات پسته مطرح است. در حقیقت، بااینکه کیفیت نقش برجسته ای در تصمیم گیری مشتریان جهانی دارد، اما قیمت گذاری مناسب و رقابتی نیز می تواند مشتریان بیشتری را به سمت محصول جذب نماید.

در شرایط رقابتی فعلی، داشتن قیمت رقابتی برای پسته های ایرانی می تواند یک مزیت بزرگ برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول باشد. خصوصاً باتوجه به کاهش ارزش پول ملی ایران در سالهای اخیر، فرصت های جدیدی برای عرضه پسته با قیمت های مناسب در بازارهای جهانی به وجود آمده است.

با توجه به نتایج این پژوهش، بهبود کیفیت و ایجاد استراتژی های قیمت گذاری مناسب می تواند به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی پسته کمک شایانی کند. استفاده از سیستم های پیشرفته و مکانیزه تولید پسته و تمرکز بر فرآوری محصولات جانبی مانند مغز پسته، کره پسته و پودر پسته نیز می تواند به تنوع محصولات صادراتی ایران بیافزاید و سهم بیشتری از بازارهای خارجی را به خود اختصاص دهد.

لازم به اشاره است که این نتایج علمی در نشریه فصلنامه «اقتصاد کشاورزی و توسعه» انتشار یافته اند. این نشریه وابسته به مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی است و به بررسی مسائل اقتصادی در عرصه کشاورزی و توسعه روستایی می پردازد.




منبع:

0.0 / 5
102
1403/07/12
11:45:45
تگهای مطلب: اطلاعات , اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی