اهمیت توسعه استعداد معلمان در نظام آموزش وپرورش
راهبردهای تازه برای شکوفایی استعداد معلمان تازه کار
نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: معلمان تازه کار نقش بسیار مهمی در آموزش نسل های آینده دارند. اما چالش هایی که در راه توسعه استعدادهای آنها وجود دارد، می تواند بر کیفیت آموزش تأثیر بگذارد. پژوهشگران در پژوهشی با هدف شناسایی و ارائه راهکارهایی برای شکوفایی استعداد معلمان جوان، به نتایج جالبی دست یافته اند.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، امروزه، نیروی انسانی بااستعداد یکی از مهم ترین سرمایه های هر سازمان بحساب می آید. در نظام های آموزشی، معلمان همچون افرادی هستند که بیشترین تأثیر را بر کیفیت آموزش و تربیت نسل های آینده دارند. با این وجود، خیلی از معلمان تازه کار در شروع فعالیت حرفه ای خود با مشکلاتی چون کمبود تجربه درکنار فشار کاری بالا مواجه اند که می تواند بر کیفیت کار آنها اثر بگذارد. به همین دلیل، توجه به مدیریت استعداد معلمان و کوشش برای توسعه مهارت ها و توانمندی های آنها ضروریست.
به طور کلی سازمان ها نیازمند کارمندانی خلاق، انعطاف پذیر و توانمند هستند و این مسئله در آموزش و پرورش نیز به وضوح دیده می شود. معلمان باید بتوانند با استفاده از تفکر استراتژیک و خلاقانه به نیازهای آموزشی دانش آموزان پاسخ دهند. بنابراین، آموزش و پرورش معلمان تازه کار باید بگونه ای باشد که آنها را برای مقابله با چالش های آموزشی و تربیتی آماده کند. یکی از کلیدهای موفقیت در این راه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در توسعه استعدادهای آن هاست، چونکه این معلمان در صورت دریافت حمایت و راهنمایی کافی، می توانند به عاملان تغییر و بهبود در سیستم آموزشی تبدیل شوند.
در همین راستا، علی جعفری راد، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، به همراه دو تن از همکاران خود در عرصه علوم تربیتی، تحقیقی را درباره ی توسعه استعداد معلمان تازه کار انجام داده است. این پژوهش با هدف بررسی زمینه ها، پیامدها و راهبردهای مؤثر در شکوفایی استعدادهای معلمان جوان انجام شده است. در این خصوص، پژوهشگران کوشیده اند تا راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزشی و عملکردی این گروه از معلمان عرضه کنند و به چالش های آنها پاسخ دهند.
برای انجام این پژوهش، پژوهشگران از روش ترکیبی استفاده کردند که شامل هر دو بخش کیفی و کمی بود. در بخش کیفی، ۶ سؤال مصاحبه ای طراحی شد و اطلاعات لازم از پاسخ دهندگان جمع آوری شد. این مصاحبه ها با متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور انجام گرفت. سپس داده های به دست آمده با استفاده از روش های تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نهایی استخراج شدند.
بر اساس یافته های این پژوهش، ۵۳ مقوله فرعی و ۶ مقوله اصلی به دست آمدند که هر کدام از آنها در دسته بندی های مختلفی نظیر شرایط علی، عوامل زمینه ای و راهبردها جای گرفتند. نتایج نشان دادند که توسعه استعداد معلمان تازه کار می تواند به بهبود کیفیت آموزشی آنها و در نتیجه افزایش کارآیی کلی نظام تعلیم و تربیت منجر شود.
این پژوهش نشان داد که رسیدن به یک الگوی جامع و مؤثر در توسعه استعداد معلمان، نیازمند مشارکت تمامی نهادها و افراد ذینفع در این حوزه می باشد. درحقیقت تنها با همکاری و برنامه ریزی مناسب می توان به راهکار هایی دست یافت که به شکوفایی استعدادهای معلمان جوان کمک نماید و کیفیت آموزشی کشور را ارتقا بخشد.
این پژوهش اهمیت زیادی به نقش توسعه استعداد معلمان تازه کار در بهبود عملکرد آموزشی داده است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که آموزش و پرورش باید با استفاده از راهبردهای مؤثر و تدوین برنامه های آموزشی مناسب، ظرفیتهای معلمان جوان را به حداکثر برساند.
یکی از پیشنهادات ارائه شده در این پژوهش، ایجاد فرصت های آموزشی و فراهم سازی محیط های مناسب برای یادگیری است. همین طور توسعه مهارت های فردی و جمعی معلمان همچون عواملی است که به بهبود عملکرد آنها کمک می نماید.
گفتنی است نتایج این پژوهش علمی در فصلنامه «پژوهش در نظام های آموزشی» وابسته به انجمن پژوهش های آموزشی ایران انتشار یافته اند و می توانند به عنوان مرجعی معتبر برای سیاست گذاران و مدیران آموزشی مورد استفاده قرار گیرند. با عنایت به اهمیت معلمان در پیشرفت نظام آموزشی، پژوهش های این چنینی می توانند به ایجاد یک سیستم آموزشی کارآمدتر کمک کنند.
منبع: newweblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب