در یك تحقیق جدید بررسی شد

توسعه تفکر کسب وکاری دانشجویان با آموزش های کارآفرینی

توسعه تفکر کسب وکاری دانشجویان با آموزش های کارآفرینی نیو وبلاگ: امروزه باتوجه به شرایط اقتصادی و اهمیت ایجاد شغل، پرورش ذهنیت کارآفرینانه در دانشجویان اهمیتی ویژه یافته است. در همین جهت، پژوهشی انجام شده که به بررسی نقش آموزش های کارآفرینی در ایجاد و تقویت این نوع ذهنیت در بین دانشجویان پرداخته است.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، محققان از دهه های گذشته به این مساله پرداخته اند که چرا برخی افراد فرصت های کسب وکار را بهتر از دیگران شناسایی می کنند. برای یافتن پاسخ، دو رویکرد اصلی شکل گرفته است: یکی بر خاصیت های فردی افراد تاکید دارد و بر این باور است که برخی دارای خاصیت های شخصیتی خاصی هستند که امکان شناسایی فرصت ها را به آنها می دهد. اما این دیدگاه نتایج قانع کننده ای نداشته است. رویکرد دوم بجای تمرکز بر خاصیت های شخصیتی، بر شیوه تفکر و ادراک کارآفرینی تاکید می کند و کارآفرینی را به عنوان یک روش تفکر و شناخت تلقی می کند. بعبارت دیگر، محققان دریافتند که افراد برمبنای نحوه تفکر و تفسیر خود از انگیزه ها و محیط پیرامون، به ایده های جدید دست پیدا می کنند، نه فقط به سبب صفات شخصیتی خاص.

در سالهای اخیر، جوامع مختلف، خصوصاً کشورهای درحال توسعه همچون ایران، با چالش هایی مانند فارغ التحصیلانی مواجهند که مهارت های لازم جهت راه اندازی کسب وکار را ندارند. از ین جهت، آموزش و توسعه تفکر کارآفرینی در بین دانشجویان اهمیت زیادی پیدا کرده است. این مساله از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که ایجاد یک فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه ها می تواند به دانشجویان در راستای یافتن مسیرهای شغلی مستقل کمک نماید. خیلی از محققان براین باورند که پرورش ذهنیت کارآفرینانه باید از دوران تحصیل شروع شود و این روند به آموزش هایی نیاز دارد که دانشجویان را برای تفکر به شیوه های خلاق و کارآفرینانه آماده سازد.

حسین مهدی زاده، استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام، به همراه دو تن از همکاران خود، به این مساله پرداخته و پژوهشی را انجام داده اند تا تأثیر آموزش های رسمی و غیررسمی کارآفرینی بر توسعه ذهنیت کارآفرینانه دانشجویان در ایران را مورد ارزیابی قرار دهند. هدف از این پژوهش آن بود که بررسی شود آیا این آموزش ها می توانند به پرورش تفکر و نگرش کارآفرینانه در میان دانشجویان کمک کنند یا خیر.

در این مطالعه، جهت بررسی نقش آموزش های رسمی و غیررسمی بر تفکر کارآفرینانه دانشجویان، از روش مطالعه پرسشنامه ای استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه های ایران تشکیل دادند که در نهایت تعداد ۴۳۶ نفر از آنان برای پاسخ به پرسشنامه ها انتخاب شدند. سپس داده های حاصله از این راه مورد تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود که آموزش های رسمی و غیررسمی چه تأثیری بر ذهنیت کارآفرینی دانشجویان داشته اند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که وضعیت ذهنیت کارآفرینانه در میان دانشجویان در سطح ایده آل نبود. با این وجود، نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که آموزش های غیررسمی کارآفرینی (نظیر شرکت در کارگاه ها و تعامل با کارآفرینان) تأثیر مثبت و قابل توجهی بر ایجاد تفکر کارآفرینانه داشتند.

جالب است که در این مورد، آموزش های رسمی نیز تا حدودی بر ذهنیت تفصیلی تأثیرگذار بودند، اما بر ذهنیت اجرائی کارآفرینی، تأثیر چندانی مشاهده نشد.

این پژوهش تاکید می کند که برای تقویت روحیه کارآفرینانه در بین دانشجویان، نیاز به تمرکز بیشتر بر آموزش های غیررسمی و عملی کارآفرینی است.

نتایج این مطالعه حاکی از آن هستند که بااینکه دانشجویان بواسطه این آموزش ها به شناخت و درک بیشتری از کارآفرینی دست می یابند، اما این شناخت تنها در صورتی می تواند به اقدامات عملی و اجرائی منجر شود که در قالب آموزش های غیررسمی و واقعی صورت گیرد.

پژوهشگران این مطالعه همین طور خاطرنشان کردند که ترویج و تقویت نگرش های کارآفرینانه بمنظور افزایش کارهای کارآفرینی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، اهمیت فراوانی دارد.

بر اساس یافته های این مطالعه، آموزش های رسمی و غیررسمی در ایجاد نگرش های کارآفرینانه تأثیرگذار هستند، اما برای ایجاد اقدامات عملی کارآفرینانه نیاز به آموزش هایی است که بصورت عملی و تجربی، دانشجویان را در معرض فضای واقعی کسب وکار قرار دهند.

همچنین سفارش شده است که دانشگاه ها، دوره های فوق برنامه و کارگاه های کارآفرینی بیشتری برگزار کنند تا دانشجویان بتوانند مهارت های خودرا در محیطی شبیه سازی شده به فضای کسب وکار توسعه دهند.

لازم به ذکر است این یافته های پژوهشی در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به چاپ رسیده اند. این نشریه به انتشار مقالات علمی با محوریت ارتقای آموزش عالی و توسعه رویکرد های کارآفرینانه در آموزش اختصاص دارد و بستری برای ارائه یافته های پژوهشی نوین فراهم می آورد.



0.0 / 5
59
1403/09/10
13:45:08
تگهای مطلب: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی